Remissvar Åtgärdsprogram för miljömålen i Gävleborgs län 2023–2030

Bilden är hämtad från länsstyrelsens hemsida.

Naturskyddsföreningen Gävleborg har svarat på länsstyrelsens förslag till åtgärdsprogram för de regionala miljömålen 2023-2030. Sammanfattningsvis kan det konstateras att i princip inget av miljömålen kan nås och att de verktyg länsstyrelsen har till sitt förfogande är långt ifrån tillräckliga. Det inkluderar möjligheter att utkräva ansvar från de samhällsaktörer som förorenar eller utarmar naturen på olika sätt. I remissvaret lyfter föreningen bl.a. följande under temaområdet Biologisk mångfald, ekosystemtjänster & friluftsliv:

SKYDDA MER SKOG!
Gävleborgs län är sämst i Sverige idag med endast 2,4 % (38 000 ha) av den produktiva skogsarealen formellt skyddad! Ett lämpligt mål är 5 % (80 000 ha) av den produktiva arealen!

Att Gävleborgs län är sämst i landet på att skydda skog är för övrigt något länsstyrelsen borde kunna kommunicera betydligt mycket mer och tydligare. Andreas Wedman utgjorde 2019 ett hedervärt undantag. ”Gävleborg har minst skyddad skog i landet”: https://sverigesradio.se/artikel/7199254

ÅTERSTÄLL VÅTMARKER!
Enorma arealer våtmarker har dikats runt om i vårt län! Lämpligt mål är att lägga igen eller bygga fördämningar i de flesta av dessa diken! All form av torvbrytning bör därtill totalförbjudas.

Vidare borde skogsbrukets negativa inverkan på våtmarker och andra sötvattenekosystem framhållas betydligt mer i åtgärdsprogrammet.

Läs remissversionen och föreningens fullständiga remissvar nedan.
Remissversion Åtgärdsprogram för miljömålen i Gävleborgs län 2023–2030
Remissvar Regionala miljömål 2023 Naturskyddsföreningen Gävleborg