Var med på slåtter i Gävleborg

Lär dig slå med lie! Det är viktigt att bevara våra gamla slåtterängar för mångfalden av rara örter. Gå en kurs och/eller var med i slåttergemenskapen. Vi slår, räfsar och hässjar!

4/7 NORDANSTIG Första slåtter i Rigberg. Samling kl 10 utanför skolan i Hassela. Ansvariga: Ragnar Svensson 0703-92 40 29 och Torsten Hansson 0702-65 70 44.

8/7 OCKELBO Slåtterdag vid eko-torget i anslutning till Wij trädgårdar i Ockelbo. https://eko-torget.nu/evenemang-2021.html Kontakt: Denise Fahlander 070-642 10 42.
Slåtterdag 8 juli 2021

9/7 OCKELBO Slåtterkurs (knacklie) i samarbete med Länsstyrelsen på Wij trädgårdar i Ockelbo. http://www.liemats.se/kurser Kontakt: Denise Fahlander 070-642 10 42.

7/8 HUDIKSVALL Hästhagsvägen kl. 9-14. Kom när det passar, ju fler vi blir desto lättare går det! Redskap finns att låna. Kontakt Sven Carlberg 0730-546811.

7/8 Söderhamn RÄFSNING AV ÄNG VID FÄBOD I ÄLGNÄS Carin Gisslén Schönning bjuder in till räfsning av slagen växtlighet vid sin fäbod i Älgnäs. Slagningen står hon själv för. Fäboden ligger vackert vid Tönnångersjön. En och annan rar växt kan påträffas på markerna. Medtag fika och kratta. Samling kl 10 vid fäboden alternativt gemensam samling vid resecentrum övre långtidsparkeringen kl 9:30. Ta med fika och räfsa. Anmälan till Carin 070-398 37 83 eller Christina Åström 070-202 47 32.

8/8 Bollnäs SLÅTTER VID BLIXTS Välkommen till slåtter vid Blixts i Nordsjö utanför Vallsta. Vi börjar kl. 08.00 på morgonen. Medtag egna liar och räfsor om ni har, annars finns det räfsor att låna. Även om vi bjuder på lättare förtäring så ta med egen matsäck. Är du osäker på vägen ring Per-Erik, 0278-260 89, 073 055 31 90.

8/8 Hanebo ÄNGSSLÅTTER I STUGUBACKEN Slåttern börjar vid 8-tiden på morgonen. Du är välkommen när det passar dig och jobbar så länge du har tid och ork. Ta med mugg för NF Hanebo bjuder på kaffe, te, saft och smörgåsar som tack för hjälpen. Ta gärna med något i slåttersammanhang användbart redskap. Slåttern kan ställas in pga. rådande omständigheter! Kent 070 3501992 svarar på frågor om slåttern.

14/8 GÄVLE Slåtter på Storåkersbacken. Ta gärna med egen lie och fika. Vi umgås och sköter ängen för att behålla det öppna landskapet. Kom och upplev en riktig slåtter! Vi arbetar naturligtvis med avstånd! För mer information: Per-Olof Erickson 073-035 85 42. Kl 10-15. Samling vid Konserthuset kl. 09.30.

22/8 NORDANSTIG Andra slåtter i Rigberg. Samling kl 10 utanför skolan i Hassela. Ansvariga: Ragnar Svensson 0703-92 40 29 och Torsten Hansson 0702-65 70 44.

Läs mer på https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se/ang-jordbruk/

Slåtter räddar blomsterprakten

Naturskyddsföreningen firar ”Ängens dag” med lie och räfsa. Syftet är att bevara de få svenska ängar som finns kvar idag och hjälpa mångfalden på traven.

– Artrikedomen är livsviktig för oss människor. Över 800 växt- och djurarter är i dag hotade på grund av att ängar vuxit igen när slåttern upphört och det inte längre finns några betande djur. Men alla kan hjälpa till att vända den trenden genom att slå och hålla ängsmarker öppna, säger Denise Fahlander, Naturskyddsföreningen Gävle. Du kan börja med att låta en bit av din gräsmatta bli äng.

För att fira Ängens dag arrangerar Naturskyddsföreningens lokala kretsar aktiviteter på ett 50-tal platser runt om i landet i juli och augusti.

Naturskyddsföreningen går ut med räfsa och lie för att slå ängarna på traditionellt sätt. Blommorna får först blomma klart och sätta frö, sen slås ängen och det slagna ängshöet tas bort eftersom det innehåller näring. Blommorna vill ha så mager och näringsfattig mark som möjligt eftersom det håller gräset borta och gör markerna artrika.

– Blommande ängar kryllar av liv. Ängen är Sveriges mest artrika naturtyp och så mycket som 50 arter kan finnas på en enda kvadratmeter. Det är lika mycket som i en regnskog, säger Mattias Ahlstedt, ordförande Naturskyddsföreningen Dalarna.

Dessvärre återstår bara en bråkdel av den miljon hektar ängsmarker som fanns i Sverige för drygt 100 år sedan. Ängarna har helt enkelt vuxit igen i takt med att slåtter och bete upphört och jordbruk lagts ner. Med ängarna försvinner många sorters blommor och livsmiljön för mängder av fjärilar, bin andra småkryp.