Få miljömärkta hygienprodukter i Gävle

Inför Miljövänliga Veckan v. 40, har Naturskyddsföreningen Gävle gjort en butiksundersökning av hygienprodukter. Totalt inventerades 1 591 produkter i sex matbutiker och endast 76 (4,8%) av dessa var miljömärkta med Bra Miljöval eller Svanen. 53 produkter (3,3%) var ekomärkta med Cosmos Organic och Natrue. Några enstaka produkter var både miljö- och ekomärkta.
Bland matbutikerna som ingick i undersökningen var det miljömärkta utbudet störst hos Coop Konsum Hallen (7,3% miljömärkta produkter), följt av Willys Hemsta (6,5%), ICA Söder (4,6%) och City Gross (4,5%). Störst andel ekomärkta produkter hade Maxi ICA (6,6%).
– För en vanlig konsument är det inte lätt att veta vilka ämnen man ska undvika då innehållsförteckningarna ofta är svåra att förstå sig på. För att göra det lättare rekommenderar vi i första hand miljömärkena Bra Miljöval och Svanen och i andra hand ekomärkningarna Cosmos Organic och Natrue, säger Denise Fahlander, ordförande Naturskyddsföreningen Gävleborg.
I undersökningen ingick:
  • Flytande tvål/duschkräm