Klädbytardagen 25 och 27 april – här i Gävleborg!

Kanske är du på jakt efter ett par nya jeans som sitter som en smäck, en färggrann vårjacka eller någon läcker kavaj till den där födelsedagsfesten senare i år? Och kanske har du själv ett gäng kläder som är hela och rena men som samlat damm tillräckligt länge i garderoben och nu är redo för nya ägare?

Uppskattningsvis 80 procent av klädernas miljöpåverkan kommer från dess produktion. Att förlänga livet på dina kläder genom att skänka dem eller sälja vidare och satsa på second hand, hyra eller byta dina kläder istället för att köpa nytt, är därför ett bra alternativ för dig som vill uppdatera stilen, men samtidigt tänka på miljön.

Hur funkar en klädbytardag?

Vanligtvis går det till så att du tar med dig hela och rena plagg och accessoarer som du sedan lämnar in till arrangören. Vilka typ av plagg (friluftskläder, barnkläder, skor) och hur många plagg som tas emot varierar, kolla gärna med den som anordnar eventet. För varje plagg som du lämnar in får du sedan en biljett, som du kan byta till ett nytt plagg. Det som inte blir bytt brukar doneras till second hand-butiker eller välgörenheter. Bra va?

Klädbytardagar i Gävleborg 2024:

Gävle

När: Torsdagen den 25 april
Plats: Sätra bibliotek
Inlämning: från den 22/4 till 25/4 under bibliotekets öppettider
Klädbyte: Kl 13-17
Arrangör: Sätra bibliotek
Kontakt: Tova Danielsson Jonsson 076 518 97 20
tova.danielsson_jonsson@gavle.se

Bollnäs

Plats: Kulturhuset, Peter Stormare-salen
Inlämning: kl 11-12, 5-10 plagg
Klädbyte: kl 13-15
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Bollnäs och Svenska Kyrkan i Bollnäs
Kontakt: Tobias Olsson tobias.olsson@svenskakyrkan.se

Dellenbygden

Plats: Tingshuset, Delsbo
Inlämning: från kl 10
Klädbyte: kl 11-13
Arrangör: Naturskyddsföreningen Dellenbygden
Övrigt: Gratis fika för medlemmar.
Facebook: https://www.facebook.com/events/1072878227141674
Kontakt: Eleonor Johansson 0765-73 94 34

Västerbergs folkhögskola, Storvik

Plats: Västerbergs folkhögskola, Storvik
Inlämning: 24/4 kl 9-12, 26/4 kl 9-12
Klädbyte: Kl 11-14
Arrangör: Västerbergs folkhögskola
Kontakt: Bia Eriksson bia.eriksson@regiongavleborg.se Åse Bergfeldt ase.bergfeldt@regiongavlebor.se
Övrigt: Öppet hus med olika aktiviteter. Man kan köpa fika, lättare lunch under dagen.

Gävle – redan genomfört

När: Lördagen den 20 april
Plats: Gasklockeområdet Stora och Lilla Retorten
Inlämning: 19/4 kl 15-18, 20/4 kl 11-15
Klädbyte: Kl 12-15
Övrigt: Max 5 prylar; kläder, blommor, sportartiklar, leksaker, prydnadssaker mm. Ta bara med hela rena saker som du själv skulle vilja byta till dig.
Arrangörer: Studiefrämjandet, Biståndsgruppen, Röda Korset, Falu Solenergi, Folk i Rörelse för ett hållbart Gävle, Cykelköket Gävle, Stadsodling Gävle och Gävle kommun
Kontakt: Denise Fahlander nizanfahlander@gmail.com