Rovdjurspriser för samexistens

Naturskyddsföreningen Ljusdal och Naturskyddsföreningen Gävleborg delade ut det nationella Rovdjurspriset för samexistens i samband med rovdjurskonferensen i Järvsö.

”Stängsling med rovdjurssavvisande stängsel (RAS) är en utmärkt förebyggande åtgärd som minskar skador och främjar samexistens mellan rovdjur, tamdjur och människor. Att det blir fina möten mellan djurägare och ideella stängslare under det hårda, praktiska arbetet är en bonus.”

Per Axell, Stängslingsgruppen i Svenska Rovdjursföreningen. Foto: Carl Alexander Lindman

”Sara Wennerqvist har med stort hjärta och engagemang skapat en magisk plats där människor kan möta björn och järv på nära håll. Såväl svenska som internationella gäster besöker gömslena för att ta del av hennes kunskap om vår natur, djur, ekologi och miljö – något hon vurmar för. Genom sin insats för att sprida kunskap om Sveriges rovdjur och den biologiska mångfalden är även hon en värdig mottagare av Rovdjurspriset.”

Sara Wennerqvist driver det egna företaget Wild Nordic i Järbo. Foto: Carl Alexander Lindman