Strax innan jul dök ett nedslående besked upp från länsstyrelsen som beviljat en licensjakt på hela 30 individer av det rödlistade lodjuret (Lynx lynx). Naturvårdsintressets representanter i Viltförvaltningsdelegationen Gävleborg reagerade starkt på detta och författade nedanstående pressmeddelande.

Naturvårdsintressets representanter i Viltförvaltningsdelegationen Gävleborg tar avstånd från länsstyrelsens beslut om licensjakt på 30 lodjur

– Även om vi inte är förvånade är vi likväl bedrövade över detta beslut säger Anders Ekholm, representant för naturvårdsintresset inom VFD Gävleborg.

Lodjuret är rödlistat i Sverige och klassas som sårbart (VU). Skälen till detta är flera, men enligt ArtDatabanken kan lons tidigare tillbakagång under 70- och 80-talet härledas till ett för hårt jakttryck (eventuellt i kombination med rävskabb). 1991 fredades lodjuret och endast en kontrollerad skyddsjakt tilläts. Sedan 2010 har dock detta, för den biologiska mångfalden, kloka beslut upphävts då regeringen införde licensjakt på alla Sveriges stora rovdjur. ArtDatabanken skriver som följer: Jakten har varierat i omfattning och antalet som fällts lagligt under de senaste fem åren har varit omfattande mellan 86 och 162 djur [i hela Sverige]. Därutöver dödas ytterligare ett 50-tal djur årligen i andra typer av skyddsjakt. Utöver den legala jakten förekommer också illegal jakt. Snöskotern har bidragit till att sådan jakt i vissa områden kan vara mycket effektiv. Lons predation på jaktbara arter – främst rådjur – förorsakar lokalt en konflikt med jaktintressena. Illegal jakt efter lo har konstaterats även i de södra delarna landet. Andra betydande dödsorsaker är trafik och rävskabb, som även drabbar lon.1

Hur kommer det sig att licensjakt tillåts på ett rödlistat och enligt internationell lagstiftning fredat djur? Är dess angrepp på tamboskap och annat så pass kostsam för samhället att det anses vara befogat? Representanterna för Naturvårdsintresset i VFD Gävleborg, Anders Ekholm och Jenny Olsson anser inte det.

– Lodjuren står för en otroligt liten andel av angreppen på tamboskap, framförallt får säger Anders som också sammanställt en otrolig mängd statistik för att visa på det orimliga i länsstyrelsens och tidigare Viltförvaltningsdelegationens beslut. Vidare säger Anders att:

– Vi inom Naturvårdsintresset är helt på det klara med vad de bakomliggande skälen till denna licensjakt är och det är precis som ArtDatabanken beskriver lokala konflikter med jaktintressena och därtill enskildas vinstintressen i den internationella troféjakt som uppstår varje gång licensjakt på Sveriges rovdjur beviljas.

1 Källa: https://artfakta.se/artinformation/taxa/100057/detaljer

Lodjursspår i snö, foto: Johan Hedberg

1 thoughts on “Pressmeddelande med anledning av länsstyrelsens beslut om licensjakt på 30 lodjur 2024

1. Jag håller helt med i detta. Endast 8 tamdjur skadas i snitt i Gävleborg per år. 30 av 128 djur ska skjutas, dvs 23%!. Dalarna ska skjuta 17 djur och Värmland 6. Gävleborg är sämst i klassen. Jag tycker att vi ska starta en namninsmaling mot den äverdrivna licensjakten. Jag vet inte om överklagandetiden har gått ut men prova göra en överklagan av beslutet till Förvaltningsrätten i Luleå.
    Datum: 2023-12-18
    Diarienummer: 8944-2023

Förvaltningsrätten
    Om du är missnöjd med Länsstyrelsens beslut kan du överklaga det hos
    Förvaltningsrätten, men överklagandet ska lämnas eller skickas till
    Länsstyrelsen. Överklagandet ska vara skriftligt.
    Ange följande
    Grundkrav
    • Skriv vilket beslut som överklagandet gäller. Det gör du enklast
    genom att ange beslutsdatum och ärendebeteckning (
    • Redogör för om du tycker att Länsstyrelsens beslut är fel i sin
    helhet eller i vissa delar. Motivera ditt ställningstagande och skriv
    tydligt hur du anser att beslutet bör ändras.
    • Ange vilka bevis du skulle vilja att domstolen tittar på och vad de
    olika bevisen ska styrka för något.Skriftliga bevis bör du lämna in
    samtidigt som överklagandet.
    • Om du väljer att anlita ombud bör en skriftlig fullmakt skickas
    med.
    Ange ditt namn, personnummer eller organisationsnummer, adress,
    adress till arbetsplats, e-postadress, telefonnummer till bostad och
    arbetsplats samt mobilnummer. Om du har ett hemligt
    telefonabonnemang behöver du bara uppge ditt nummer om domstolen
    frågar efter det.
    Om du har ett ombud ska du också ange ombudets namn, postadress,
    e-postadress, mobiltelefonnummer och telefonnummer till
    arbetsplatsen.
    Om du har en enskild motpart ska du, i möjligaste mån, lämna samma
    kontaktuppgifter för denna motpart som för dig själv.
    Länsstyrelsen Gävleborg beslut

Datum: 2023-12-18
    Diarienummer: 8944-2023

Skicka överklagandet
    Du kan skicka överklagandet via e-post eller brev.
    E-post mailto:gavleborg@lansstyrelsen.se