Miljövänliga Veckan – detta händer i Gävleborg

Om alla barnfamiljer i Sverige byter ut sin spagetti och köttfärssås till ekologisk en enda gång så stoppas 1 miljon liter bekämpningsmedel! Naturskyddsföreningens nya ”Ekoeffekt”-kalkylator visar tydligt att ekologiskt verkligen gör skillnad. Med kalkylatorn kan du enkelt räkna ut hur mycket naturfrämmande bekämpningsmedel och konstgödsel som undviks när du, din stad eller hela Sverige väljer eko. Räkna ut din ekoeffekt – Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)

– Om alla i Gävle byter till ekologisk potatis under ett år slipper naturen 239 068 liter bekämpningsmedel, exemplifierar Bernt Larsson, ordförande Naturskyddsföreningen Gävleborg.

Försäljningen av kemiska bekämpningsmedel i Sverige ökar för tredje året i rad. I dag besprutas åkrarna dubbelt så ofta som på 90-talet, enligt nya siffror från Kemikalieinspektionen. Bekämpningsmedel leder till minskad biologisk mångfald, insektsdöd och risk för människors hälsa. Konstgödsel driver på klimatkrisen och leder till övergödning i våra hav och vattendrag.

– Utvecklingen går åt helt fel håll, men tillsammans kan vi vända trenden och öka försäljningen av eko.

Under Miljövänliga Veckan/Green Action Week är aktiva medlemmar i Naturskyddsföreningens lokalföreningar ute i butiker, på bibliotek och gator och torg under parollen ”Byt till eko”. Temat för årets vecka är ekofrukost med särskilt fokus på ekologisk hårdost.

När fler väljer ekologiskt bidrar det till att öka artrikedomen av bin, fjärilar och insekter. En ekologisk gård har i genomsnitt 50 % fler arter av växter och pollinatörer jämfört med en o-ekologisk gård.

– Vi förstår att det ekonomiska läget är tufft för många just nu. Men prisskillnaden mellan ekologiskt och konventionellt odlat har minskat och ibland är eko till och med billigare. Att bara byta ut en enda vara är en positiv insats för naturen och klimatet, avslutar Bernt.

Detta händer i Gävleborg:

Söderhamn
30 sept kl 10-14. Uppmuntran till köp av Krav-märkta varor och tips om kalkylatorn Ekoeffekten. Christina 070-202 47 32

Sandviken
3 okt vid Coop Vallhov och 6 okt vid Willys kl 10-13 och 15-18. Träffa aktiva medlemmar och ta del av material. Kristina 070-698 10 18

Voxnadalen
Utställning. Inga-Lill 070-264 49 81

Gävle har också beställt material och planerar aktiviteter.  Denise 070-646 10 42.

Fakta: Miljövänliga Veckan/Green Action Week 30 september-8 oktober 2023

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Kampanjveckan är alltid vecka 40 – med aktiviteter runt om i landet. Innan den första kampanjveckan om kaffe i mitten av 90-talet fanns ett enda ekologisk kaffe, i hälsokosten. Efter kampanjveckan fanns tio olika sorter. De många aktiviteterna runt om i landet påverkar!