Invigning av Toröns fågelstig tisdagen den 20 juni kl.13.00!

Mindre hackspett, foto: Magnus Strömberg

Imorgon smäller det! Då sker nämligen den högtidliga invigningen av Toröns fågelstig. Torön ligger i Ljusnan, och nås via bro från älvens östra sida, några kilometer söder om Järvsö.

– Fågelstigen är en fantastisk satsning på att lyfta fram de fåglar som trivs på ön, och har kommit till efter ett initiativ av Fredrik Robertsson, som under en längre tid har satt upp egendesignade holkar på ön berättar Carl Alexander Lindman ordförande Naturskyddsföreningen Ljusdal. Nu har stigen kompletterats med tjusiga informationsskyltar och vackra fågelfoton därtill.

Alla är välkomna till Fågelstigens invigning. Tal hålles av Inga-Lill Carlsson, Naturskyddsföreningen Ljusdal och högtidlig invigning sker av Oskar Embretsen, kommunekolog.

Projekt Fågelstigen har genomförts som ett samarbetsprojekt mellan Naturskyddsföreningen Ljusdal och Ljusdals kommun, och bekostats av bidrag från länsstyrelsens s.k. LONA-medel samt bidrag från Strangells stiftelse.