Insändare: Gör en insats – plocka lupiner!

Vi har många främmande växter som sprider sig i naturen och som är mer eller mindre invasiva. Blomsterlupinen är en av dem och den sprider sig längs våra vägkanter och på andra tidigare artrika platser. Vi kan dock göra något åt det.

De är förvisso vackra, men bara under en kort tid och om de tillåts att ta över finns det sedan bara mat åt våra pollinerare en ytterst kort del av året. Det här är något som Fältbiologerna tagit fasta på och introducerade för ett antal år sedan lupinbekämpardagen, vilken sammanfaller med självaste Nationaldagen.

Bor du i Sandviken håll utkik efter Naturskyddsföreningens lokalförenings Lupinbekämpardagar 10–11 juni.

Att plocka en stor bukett för inomhusbruk som sedan kastas som brännbart avfall är bara det en vinst för den biologiska mångfalden.

Gör en insats du med, pina lupiner!

Bernt Larsson, ordförande, Naturskyddsföreningen Gävleborg

Publicerad i Arbetarbladet: https://www.arbetarbladet.se/2023-06-06/gor-en-insats-plocka-lupiner