Trollsk länsstämma i Nordanstig

Naturskyddsföreningen Gävleborgs länsstämma hölls i Trolska skogen i Mellanfjärden. Årsmötet gick väldigt smidigt tack vare Nordanstigs kommunalråd Ola Wiggs goda ledning. Bernt Larsson från Årskogen valdes till ny länsordförande och Katharina Widmark från Delsbo till ny ledamot i styrelsen. Miljöpriset gick till Bodil Dürebrandt, hållbarhetsstrateg på Gävle kommun. Trolska skogens superkreativa Helena Brunsell guidade bland tandféer, drakar och trollkarlar och berättade om parkens hållbarhetsarbete.

Foto: Lillian Lundin

– 200 ideella hjälpte till att bygga upp parken, berättade Helena. Vägen drogs för att avverka skogen, men den fick stå kvar och nu brukar vi skogen genom teater! Varje gång något ska byggas i parken hjälper Naturskyddsföreningen till att inventera arter så att vi inte bygger på ett olämpligt ställe.

– Vi vill ha ett så lokalt kretslopp som möjligt. Vår vision är att inte ha några sopor om 7 år. I somras var vi självförsörjande på sallad och örter, tog tillvara vatten från handtvätt för att vattna samodlingarna med, hade kompost, höns m.m. Vi har en hög ambition och får misslyckas!

Naturskyddsföreningen Gävleborgs miljöpris gick till:

Bodil Dürebrandt

För mängder med olika innovativa hållbarhetssatsningar inom Gävle kommun. I över tio års tid har Bodil arbetat med dessa frågor i kommunen och tagit initiativ till hållbara familjer, Smarta Kartan, BytaTipsVecka och mycket mer. Hon har även sett värdet av ett nära samarbete med studieförbund och intresseorganisationer såsom Naturskyddsföreningen Gävle. Hon har tillsammans med kretsen verkat för praktiska aktiviteter nära invånarna som utvecklandet av Bytagrejerdag Gävle, vilket efter några år gjorde att Naturskyddsföreningen införde en nationell Prylbytardag. Vi behöver fler eldsjälar som Bodil som tar kommunernas miljöarbete till nya höjder!

Foto på miljöpristagaren taget av Jenny Olsson.

Naturskyddsföreningen Gävleborgs styrelse:

Bernt Larsson                               Nordanstig                                    ordförande
Tommy Stenergard                     Hofors-Torsåker                          vice ordförande
Inga-Lill Carlsson                        Ljusdal                                           kassör
Jan Östlund                                  Gävle                                              ledamot
Katharina Widmark                    Dellenbygden                               ledamot (nyvald)

Ersättare:
Johan Axell                                   Sandviken                                     ny
Daniel Ekblom                             Dellenbygden
Johnny Malmberg                       Bollnäs

Delar av länsförbundets styrelse. Fr v Katharina Widmark, Inga-Lill Carlsson, Bernt Larsson, Tommy Stenergard. På bilden saknas Jan Östlund. Foto: Lillian Lundin