Härlig regional vattenkonferens i Söderhamn!

Livet i våra vatten – Hur gynnar vi det?

Vilken härlig vattenkonferens det blev i lördags i vackra Söderhamn! Det var ett fullspäckat program då det pratades om allt från inventering av Gävleborgs kustområden, strömmingsbeståndens alarmerande minskning, gäddfabriker, vattendragsrestaureringar, omprövning av vattenkraften, Testeboån – ett av Sveriges sista laxvatten och så fick deltagarna sträcka lite extra på sig då vattensamordnaren från Bottenhavets vattendistrikt berättade att Gävleborgs kommuner utmärker sig i sitt vattenförvaltningsarbete. Eftersom Bottenhavets vattendistrikt är stort och omfattar 31 % av Sveriges landyta och därmed en mängd kommuner är visst självberöm befogat. 😊 Föredragshållare var:

Emil Kraft Marinbiolog Länsstyrelsen Gävleborg

Lars Ljunggren Sportfiskarna Gästrikland

Bernt Moberg entreprenör och ideell inom vattenvård/fiskevård

Mia Svedäng Sakkunnig sötvatten Naturskyddsföreningens rikskansli

Maria Elfving Vattensamordnare Vattenmyndigheten för Bottenhavets vattendistrikt, Länsstyrelsen Västernorrland

Ta del av deras respektive presentationer genom att klicka på länkarna nedan.

FiskPro-X presentation_Emil Kraft

Sportfiskarna Naturskyddsföreningen Gävleborg 221203 Lars Ljunggren

Bernt Moberg, Vattenkonferens i Söderhamn 221203

Vattenkraft Restaurering Politik Söderhamn 3 dec 2022 Mia Svedäng