Öppet brev till landshövdingen om lodjursjakten

Öppet brev till landshövdingen i Gävleborgs län

Bevilja inte licensjakt på lodjur 2023 i Gävleborgs län

Under flera år har skadorna på skogen och för lantbrukarna kraftigt förvärrats på grund av ökade klövviltstammar. Antal trafikolyckor med klövvilt har också ökat markant. Lodjuret är en utmärkt predator på rådjur men även på dovhjort och kalvar av kronhjort. Ändå diskuteras licensjakt på lodjur 2023, Varför?

Vi anser att jakt på lodjur är kontraproduktivt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv och bara en eftergift till jägarorganisationerna som inte vill ha konkurrens om klövviltet. Hur motiveras ett eventuellt  beslut om licensjakten på lodjur?

Hur skall landshövdingen förklara för alla bönder som får sina skördar förstörda eller till personer som skadas i trafiken i viltolyckor att man har licensjakt på lodjur*

Vi ber därför landshövdingen att ta samhällsansvar och inte bevilja licensjakt på lodjur 2023. Inte tillfredsställa en minoritet som jagar.

Vi vill särskilt understryka följande omständigheter, som var för sig och tillsammans starkt talar för att licensjakt efter lodjur inte alls bör ske:

• Varje levande lodjur minskar kostnaden för trafikolyckor för enskilda och samhället med ca 0.5 Mkr per år då de i snitt tar ca 65 hjortdjur per år. De lodjur som till exempel i Östergötland skall döda hade sparat 14 Mkr i minskade trafikolyckor *

• Betesskador orsakade av hjortdjur på skogen och för lantbrukets grödor uppskattas till miljarder kronor. Dessa skador skulle minska markant med större lodjursstammar enligt en undersökning i Östergötland.**

• 96 % anser inte att jakt på lodjur skall ske även om rovdjuren konkurrerar med människan om det jaktbara viltet. Ändå är konkurrensen troligen ett av huvudskälen till jakten

• Lodjuren har i princip ingen negativ påverkan på tamdjur och hundar i Sverige.

• Lodjuret har jagats till allt lägre nivåer i Sverige och stammen blir därmed ytterst känslig för inavel och eventuella epidemier som kattpest.

• Det finns inga tydliga vetenskapliga underlag som visar att jakt leder till större acceptans för lodjur bland allmänheten, snarare tvärtom.

Utifrån de positiva effekterna av fler lodjur är det uppenbart att det är helt fel att genomföra licensjakt på lodjur 2023.

Rovdjuren hart en extremt viktig ekologisk roll i naturen genom sin selektion att hålla stammarna av bytesdjuren starka och friska. Lodjursstammen är för svag för att klara detta på ett tillfredsställande sätt.

Magnus Orrebrant, Ordförande Svenska Rovdjursföreningen

Per-Olof Erickson och Denise Fahlander, Naturskyddsföreningen Gävleborg

*varje vuxet lodjur tar ca 65 rådjur, kronhjortar, dovhjort per år. Ca 12% av alla rådjur är involverade i trafikolyckor till en kostnad av 62 000 kr per olycka

** https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/lrf-den-ater-upp-85-procent-av-skorden-i-atvidaberg

www.viltolyckor.se

One thought on “Öppet brev till landshövdingen om lodjursjakten

1. Tydligen är det för sent att påverka beslutet men jag instämmer med att jakten på lodjuret inte borde ha beviljats. Det finns ingen argumentation för jakten och allt tyder på att den är uteslutande ett resultat av lobbyns påverkan på politiker.
    Hela beslutsprocessen bör granskas.

Elisabeth Hlebowicz