Slåtter räddar blomsterprakten!

Att slåtter ger blomsterprakt är något Naturskyddsföreningen har tagit fasta på och infört Ängens dag. Ängens dag infaller alltid första helgen i augusti och syftet med dagen är att bevara de få svenska ängar som finns kvar idag och hjälpa mångfalden på traven. Många av de lokala föreningarna (kretsarna) arrangerar också slåtterdagar i egen regi och har ofta specifika ängar som sköts årligen. De går ut med lie och räfsa för att slå ängarna på traditionellt sätt. Blommorna får först blomma klart och sätta frö, sen slås ängen och det slagna ängshöet tas bort eftersom det innehåller näring. Blommorna vill ha så mager och näringsfattig mark som möjligt eftersom det håller gräset borta och gör markerna artrika.

Dessvärre återstår bara en bråkdel av den miljon hektar ängsmarker som fanns i Sverige för drygt 100 år sedan. Ängarna har helt enkelt vuxit igen i takt med att slåtter och bete upphört och jordbruk lagts ner. Med ängarna försvinner många sorters blommor och livsmiljön för mängder av fjärilar, bin andra småkryp.

I Gävleborg arrangeras slåtter på följande platser:

2/7 Nordanstig Slåtter vid Rigberg! För mer information se kretsens hemsida, http://ns1.bergsjodata.com/naturskyddsforeningen/index.htm Kontaktperson: Ragnar Svensson, 070-392 40 29

7/8 Bollnäs Slåtter vid Blixts i Nordsjö utanför Vallsta. Vi börjar kl. 8.00. Medtag egna liar och räfsor om ni har, annars finns det räfsor att låna. Vi bjuder på lättare förtäring, men ta även med egen matsäck. Är du osäker på vägen ring Per-Erik Modd, 073-055 31 90.

7/8 Voxnadalen Ängens dag Mer information kommer i sociala medier. Kontaktperson: Jennie Forsblom, 070-191 21 11

13/8 Söderhamn Ängsaktivitet vid Tannåsens torp! Samling kl.10.00 vid Trönö C på andra sidan vägen mittemot kyrkan. Ta med utrustning om ni har, räfsor, lie och rejäl matsäck. Samarbete med Trönö hembygdsförening. Christina Åström, 070-202 47 32 eller Alf Pallin, 070-247 44 20

13/8 Hudiksvall Slåtter på Håsta äng med start kl. 9.00 (Hästhagsvägen). Kom när det passar, ju fler vi blir desto lättare går det! Redskap finns att låna. Kontaktperson: Sven Carlberg 073-054 68 11

13/8 Gävle Slåtter på Storåkersbacken, Iggön kl.10.00-15.00. Samåkning från Gävle konserthus kl.9.30. Kontaktperson: Per-Olof Erickson, 073-035 85 42