Debattartikel – Internationell miljökonferens pågår nu i Stockholm

Nu, 50 år efter FN:s allra första miljömöte, är Sverige återigen med och arrangerar en internationell miljökonferens, Stockholm+50. Stockholm+50 Då, på 1960/70-talet, var det försurningen och DDT och andra miljögifter, som dominerade den svenska debatten. Effekterna i naturen var dramatiska. Fiskarna kvävdes i vattendragen och skalen på havsörnarnas ägg blev så tunna att fostren dog. Politikerna tog sig samman till slut och lagstiftade mot utsläppen, mycket tack vare folkrörelserna som väckte opinion. Sedan dess har rovfåglarna förökat sig igen och regnet som faller är inte lika surt.

Nu är det klimatkrisen och den hotade biologiska mångfalden som står i fokus för debatten. Glaciärer smälter, liksom isen vid polerna. Havsnivån stiger och extremt väder blir allt vanligare och allt extremare. I spåren följer skogsbränder, torka och översvämningar, svält, sjukdomar och konflikter. Detta sker framför våra ögon, i denna stund. Samtidigt ser vi arter utrotas så snabbt att forskarna pratar om ett sjätte massutdöende på jorden, denna gång orsakat av människan.

Läs hela artikeln via länken nedan:

Stockholm +50 debattartikel undertecknad av Naturskyddsföreningen Gävleborg