Naturnatten 2022 – Ut och njut i försommarnatten, söndagen den 5 juni!

Foto: Kjell-Åke Fredriksson

Under natten 5–6 juni – natten mellan världsmiljödagen och nationaldagen – firar Naturskyddsföreningen naturnatt. Aktiviteter sker på många platser i landet då dagen övergår till försommarnatt. Filosofin bakom naturnatten är att förmedla positiva upplevelser i naturen. Kretsarna bjuder på allt ifrån cykelturer för att lyssna på nattsångare, till att spänna upp lakan för att locka vackra nattfjärilar eller går på fladdermussafari. Eftersom dagen/natten i år infaller på en söndag är det en och annan krets som väljer att tjuvstarta redan under lördagen och vilket bättre sätt att fira lördagskvällen på än ute i försommarnatten. En rolig detalj är att Voxnadalen samarbetar med Rättvik under naturnatten, vartannat år är de i Gävleborg och vartannat i Dalarna, i år är det Rättviks tur. 🙂

4/6 Söderhamn anordnar Nattsångarutflykt tillsammans med den lokala fågelklubben som guidar. Det finns chans att få höra nattskärra. Deltagarnas uppmanas att tänka på att det kan bli kallt under natten. Varma kläder och ordentligt med fika rekommenderas. Samling sker vid Resecentrum kl.22.00. Kontaktperson: Stefan Persson, 070-342 64 63. Se även: http://www.silvertarna.se/program.html

4/6 Voxnadalen åker på utflykt till Ore skogsrike under ledning av Naturskyddsföreningen Rättvik. Deltagarna avreser från Norra Torget kl. 18.00 för med Rättvikkretsen i byn Ejheden på Ore Finnmark kl. 19.00. Det blir utflykt i ”Ore Skogsrike”, som är på väg att bli ett vindindustriområde, t.ex. Broboberget gränsande till Ovanåkers kommun. Även dessa deltagare uppmuntras att medta promenadkläder efter väder liksom fika.

5/6 Nordanstig upplever naturnatten vid Vallenbodarna i Gnarp och samlas där kl.20.00. Deltagarna kan gå en tipspromenad om bin längs en naturstig, spana nattfjärilar, lyssna efter fladdermöss och grilla. Troligtvis bjuds det även på lite musik. Med på plats är Johan Myhrer som är fågelkunnig liksom duktig på mindre insekter, kika gärna på Johans hemsida: https://johan-myhrer.webnode.se/