Rovdjurens ständige beskyddare, Daniel Ekblom, får Silverfalken!

Fotograf: Jan Östlund

Stort varmt grattis till Daniel Ekblom som i helgen fick Naturskyddsföreningens ärofyllda utmärkelse Silverfalken! Nomineringen löd som följer:

”Daniel Ekblom har under flera års tid lyft hela Naturskyddsföreningen i rovdjursfrågorna och i synnerhet sitt eget län Gävleborg som är ett av landets rovdjurs tätaste. Daniel är både lyhörd och ödmjuk liksom modig som få. Han drar sig inte för att ta den tuffa rovdjursdebatten i både lokal, regional och nationell media samtidigt som han alltid förhåller sig saklig och presenterar fakta. Därtill är Daniel modig och imponerande i det att han inte drar sig för att fördjupa sig i ämnen han tidigare inte varit bekant med såsom ekologi, etologi, genetik eller juridik. Antalet debattartiklar och överklaganden författade av Daniel är för många för att räkna, vi kan bara konstatera att föreningen och världen behöver fler som Daniel.”

– Jag är oerhört stolt och tacksam över detta ärofyllda pris! Det stärker mig i mitt fortsatta arbete för en hållbar planet med fungerande ekosystem och alla arters eget existensberättigande. Vi människor måste lära oss att samexistera med andra arter och med naturen i stället för emot säger Daniel.

Det var under Naturskyddsföreningens Rikskonferens i Mora som Daniel under högtidliga former emottog Silverfalken. Alla som har samarbetat med Daniel tycker att utmärkelsen är ytterst välförtjänt och kampen för rovdjurens existensberättigande fortsätter.

Fotograf: Carl Alexander Lindman

Daniel Ekblom är samordnare för Naturskyddsföreningen Gävleborgs viltvårdsgrupp och har haft olika förtroendeuppdrag i länsförbundets styrelse under många år, för tillfället är han suppleant.