Yttrande gällande vindkraftsprojektet Fyrskeppet Offshore

Bolaget Fyrskeppet Offshore AB ingår i wpd-koncernen. Fyrskeppet Offshore undersöker möjligheten att uppföra en vindkraftspark öster om Finngrundens östra bank i vattenområde utanför Sveriges territorialgräns. Projektområdet är lokaliserat ca 50 km norr om Örskär i Uppsala län och berör således Gävleborgs län. Området har enligt uppgift goda vindförutsättningar och lämpligt djup för havsbaserad vindkraft. För den som är intresserad av projektet går det att läsa mer via: Fyrskeppet-samrådsunderlag.pdf (wpd.se)

Naturskyddsföreningen är överlag positiv till havsbaserad vindkraft och Naturskyddsföreningen Gävleborg är försiktigt positiv till detta projekt, vilket framgår av föreningens yttrande författat av Bernt Larsson: Yttrande vindkraft samråd Fyrskeppet