Falska nyheter – ”När licensjakt stoppas minskar acceptansen för varg”

På Sveriges Radios hemsida går det att läsa, ”Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.” Tyvärr blir det likväl ibland fel som i detta fall:

Vi från Naturskyddsföreningen Gävleborg hoppas att vi får chansen att dementera detta påstående och har skickat följande skrivelse till P4 Gävleborg.

”Vi är några från Naturskyddsföreningen Gävleborgs styrelse som har tagit del av ert inslag om vargarna i länet som sändes den 5 februari. Vi önskar framföra att vi tycker att inslaget är något skevt och stämmer inte helt överens med verkligheten och vad som oberoende media borde fokusera på.1. För det första vill vi poängtera att er överskrift, och er ledande fråga till länsstyrelsens naturbevakare, har ganska lite med hur samhället ser på våra rovdjur. Acceptansen för varg är stor över hela landet. Även i utpräglade varglän såsom Gävleborg är acceptansen minst lika stor som de negativa strömningarna. När det gäller förtroendet för länsstyrelsens arbete är det likadant där, förtroendet för länsstyrelsen är överlag väldigt högt. Det vore naturligtvis bra om SR i sina inslag lyfte fram relevant fakta.
I rapporten ”En attitydundersökning om stora rovdjur och rovdjursförvaltning” kan ni ta del av en vetenskaplig rapport istället för t.ex. mediala och sociala inlägg av intresseföreningar med sin egen agenda. Det finns ett antal vetenskapliga rapporter som påvisar att acceptansen för vare sig rovdjur eller för förvaltande myndigheter inte ökar med en licensjakt. Tvärtom visar flera av dessa underlag på att resultatet blir det direkt motsatta. Under våren kommer även SLU (Statens Lantbruksuniversitet) med ytterligare en rapport som gäller just licensjaktens påverkan. Vi rekommenderar SR att ta del av denna och sprida relevant och faktabaserad information.
Något som SR troligen är väl medvetna om är att frågan gällande rovdjur är extremt polariserad i landet. Naturskyddsföreningen, och förhoppningsvis även SR, kan konstatera att det finns vissa mindre grupperingar som alltid kommer att ha åsikter och få ett ”minskat förtroende” för förvaltningen och rovdjur så länge deras antal inte begränsas till noll. Vi hoppas att SR i sin nyhetsrapportering kan förhålla sig till relevant fakta och i sin redogörelse av dessa gruppers åsikter även redogör för de övriga 50 % som bor på landsbygden eller majoriteten av svenska folkets åsikter. https://www.slu.se/globalassets/ew/org/inst/vfm/nyheter/2021/juni/nationella-undersokningen.pdf
2. I inslaget hävdar ni att ”fyra vargar har klarat sig undan”, vilket absolut inte stämmer med verkligheten. Som länsstyrelsen förklarade så fanns det endast tre individer i reviret Gullsjön. Det är således inga i det reviret som ”har klarat sig undan” även om beslutet från början var sex individer, ett standardbeslut från länsstyrelsen. Avlysning av jakten efter att dessa tre individer fälldes har länsstyrelsen själv gjort.
I reviret Skrottmyren har fem individer fällts av sex tilldelade. Föreningen anser inte att ”en klarat sig undan”, utan menar att dessa fem individer dessvärre fallit offer för bristfälliga och näst intill olagliga beslut.
3. Myndigheten Länsstyrelsen Gävleborg fattade beslut om licensjakt (29/9 – 2021) på två revir i Gävleborgs län, Prästskogen och Gullsjön, med sex individer i vart revir (en standardsiffra). Förvaltningsrätten upphävde beslutet om licensjakten i Prästskogen då reviret är viktigt för att uppfylla Sveriges intentioner om att vargstammen skall sprida sig över större delar och inte vara koncentrerad till mellan-Sverige. Då beslutade länsstyrelsen i Gävleborg att i stället peka ut reviret Skrottmyren som ett revir som skulle utplånas. Kammarrätten i Sundsvall kom den 4 februari med sin dom där man konstaterade att beslutet om att bedriva licensjakt i reviret Skrottmyren inte stämde överens med lagen. Dessvärre hade då redan fem av sex individer redan fällts. Förutom att Naturskyddsföreningen Gävleborg inte anser att någon licensjakt som helst bör ske i dagsläget med tanke på vargstammens utsatta läge, anser vi således inte att några individer ”har klarat sig undan”. I ställer anser vi att minst fem individer mist livet i ett beslut som visat sig ha varit olagligt.Naturskyddsföreningen Gävleborg anser således att ”nyhetsvärdet” i det här är att myndigheten länsstyrelsen Gävleborg i två fall under årets licensjakt fattat beslut som inte har varit förenliga med lagen. Det ser vi som mest anmärkningsvärt och det är det som riskerar att sänka förtroendet för länsstyrelsens arbete.Naturskyddsföreningen Gävleborg står gärna till förfogande för att klargöra och redogöra för den infekterade frågan om rovdjursförvaltningen i länet. Vi förhåller oss alltid sakligt och hänvisar till fakta och vetenskaplig forskning.”