De lär sig att laga mat från grunden

Vem vill inte äta bra mat utan tillsatser, minska sitt ekologiska fotavtryck och samtidigt spara pengar? Gå från konsument till producent i sitt eget kök. Det är vad några medlemmar i Handla Miljövänligt Gävle gör.

Med finare ord kan det kallas en kamratstudiecirkel i praktiskt arbete med småskaligt mathantverk och ekohushållning. Det betyder att de lär av varandra medan de lagar mat från grunden, umgås och äter ihop. Innehållet i träffarna utformas tillsammans utifrån egna förkunskaper, önskemål och tillgången till råvaror.

Bilden är tagen vid träffen före jul när gruppen gjorde julgodis och senap som alla fick ta med hem. Om inte restriktionerna sätter stopp kommer det bli en ny studiecirkel under vårterminen, då de fortsätter med fler rätter från det salta och det söta köket.

Idén är lätt att kopiera på andra ställen. Inspiration och kunskaper finns i form av Middagskompassen som är årets bok från Naturskyddsföreningen.

Frågor skickas till Denise Fahlander på nizanfahlander@gmail.com