Trevlig skogsinventeringshelg i Ängra

Törnbergets naturreservat stod för upplevelsen vid Naturskyddsföreningen Ljusdals exkursion den 28 augusti till Törnbergets naturreservat invid Ängratörn, sydväst om Lassekrog.

Totalt 25 personer, varav 19 från Naturskyddsföreningens skogsgrupp, deltog och kunde njuta av strålande sensommarväder under Jan Hedmans ledning. Jan kunde ta oss till hemvist för lunglav, rosenticka och ullticka samt blanksvart spiklav och andra signalarter för biologisk rikedom i en skog skyddad från modernt hyggesskogsbruk. Artsakkunniga deltagare kunde med hjälp av omfattande vetande och faktalitteratur få fram namn på flera arter som är sällsynta eller hotade.

Skogsgruppen fortsatte under hela helgen sitt värdefulla inventeringsarbete, men då på Sveaskogs marker intill Törnberget. Under lördagskvällen samlades alla fynd ihop och sammanställdes vid natursköna Ängra Camping. Jan hade också lagat en finfin middag. Söndagen avslutades med ett besök på fäboden Digerkölsvallen med vacker utsikt.

Tack för god uppslutning, väl utfört ciceronskap och goda samtal om bl a hyggesfria skogsbruksmetoder.