Galgberget bör JO-utredas för att värna andra naturområden

Naturen omkring oss tar vi ofta för självklar, men när något händer märks det hur viktig den är och hur stort intresse det väcker. Avverkningen på Galgberget har väckt stort engagemang och debatt. Betydelsen för denna stadsnära skog hos invånarna i Hudiksvall är en faktor, men även turerna kring den omfattande avverkningen har ställt många frågetecken.

Naturskyddsföreningen Gävleborg anser att frågan bör utredas objektivt av oberoende part och har därför bett JO att utreda ärendet.

Ett 1,5 ha stort område är nu kalavverkat, ett område som låter alltför stort jämfört med de fåtal träd som eventuellt utgjort en fara och med varsamma metoder kunde ha fällts. Vi oroar oss för att beslutet om avverkning har varit förhastat och inte gjorts professionellt med tillräcklig sakkunnighet.

Både Skogsstyrelsen, som begärt samråd utan att hörsammas, och länsstyrelsen Gävleborg har avrått från avverkning i området. Att sedan 1,5 ha avverkas på grund av ”trädsäkring” anser vi låter väl tilltaget.

De höga naturvärden och sociala värden som Galgberget nu gått miste om får vi inte tillbaka på lång tid, men vi anser det vara av vikt att man reder ut om Hudiksvalls kommun haft fungerande rutiner och om de efterlevts så att man i framtiden undviker stora kalavverkningar inom nyckelbiotop-klassade områden.

Jenny Olsson, Ordförande
Naturskyddsföreningen Gävleborg