Sammanfattning
Utredningens samlade förslag en oacceptabel försvagning av det generella strandskyddet i Sverige. Föreningen anser att det är anmärkningsvärt och oansvarigt att utredningen föreslår att tiotusentals kvadratkilometer skyddade områden ska förlorar sitt skydd i en tid då vi snarare borde skydda mer natur för att rädda den biologiska mångfalden när den sjätte massutrotningen står inför dörren.
- Kraftig försämring av såväl skyddet av växt- och djurliv som allemansrätten
- Förslagens konsekvenser är bristfälligt utredda
- Godtyckliga kriterier för ”landsbygdsområden”
- Strandzonens roll är viktig gentemot klimatförändringarna
13 § Små sjöar och vattendrag
NFG avstyrker helt utredningens förslag om att upphäva det generella strandskyddet vid små sjöar och vattendrag. Stora naturvärden är knutna till små sjöar och vattendrag, både som livsmiljöer och som strukturer i landskapet. Ett upphävande av strandskyddet vid våra småvatten skulle leda till ökade svårigheter att nå ett antal miljömål – bland annat miljömålet Levande sjöar och vattendrag.
Viktiga livsmiljöer för många arter som flodpärlmussla, stensimpa och öring – riskerar att försämras om det generella strandskyddet vid små sjöar och vattendrag försvinner. Därtill är kantzoner/strandzoner längs mindre vattendrag extra viktiga för livet i dessa och redan svårt ansatta genom befintligt jord- och skogsbruk. Detta gäller inte minst för Gävleborgs län med mycket produktionsskog.
18 § Upphävande av strandskyddet inom landsbygdsområden
NFG avstyrker utredningens förslag om att länsstyrelserna helt eller delvis ska kunna upphäva strandskyddet inom ett eller flera landsbygdsområden efter ansökan från kommunen. I Gävleborgs läns nordligaste kommun, Nordanstig, förekommer redan problem med att kommunen exploaterar sina kustområden.
NFG är även kritisk till att länsstyrelserna ska kunna upphäva strandskyddet fläckvis inom landsbygdsområden. Det generella strandskyddet är särskilt viktigt just på grund av det bidrar till att bevara sammanhängande skyddade områden och fungerar som spridningskorridorer i landskapet. Sist men inte minst öppnar upphävande av strandskyddet upp för vidare exploatering i form av vägar, avloppssystem och annan infrastruktur.
Därutöver anser NFG att strandskyddet inom områden av riksintresse för friluftsliv och naturvård inte ska kunna upphävas.
18 d § Särskilda skäl inom landsbygdsområden
NFG anser att de nya särskilda skäl som utredningen föreslår ska gälla inom ett landsbygdsområde som redovisats i översiktsplan är alltför tillåtande.
NFG vill understryka att stränderna längs kusten och de stora sjöarna måste undantas i sin helhet från att kunna avsättas som landsbygdsområde. Det gäller även områden av riksintresse för naturvård och friluftsliv och områden med högt exploateringstryck. Det finns ett flertal sådana områden inom länets gränser med två nationalparker, två biosfärsområden, 152 Natura 2000 områden och en längre kuststräcka (som i länets södra delar är överexploaterad). Om strandskyddsexploatering nu ska tillåtas fortgå och växa kommer det påverka den starkt växande besöksnäringen i Gävleborg mycket negativt och slå hårt mot mindre, lokala företag, vilket föreningen djupt beklagar.
Skärpning av strandskyddet i starkt exploaterade områden
Som framgått ovan saknar NFG verkningsfulla förslag från utredningen på hur strandskyddet kan förstärkas i starkt exploaterade områden. Intresset för att bygga vid stränderna är stort och det finns ett speciellt högt bebyggelsetryck i kust- och skärgårdsområden. Antalet strandskyddsdispenser ökar kontinuerligt och exploateringen av stränderna ökar i stora delar av landet.
För att stärka strandskyddet vid de strandområden där exploateringstrycket är högt föreslår NFG att strandskyddslagstiftningen kompletteras med ett krav på att kumulativa effekter ska beaktas i samband med dispensgivning.
Detta berör Gävleborgs län i allra högsta grad. Miljöövervakningsenheten vid Länsstyrelsen i Gävleborgs län kom 2004 ut med en rapport Strandexploatering längs med kusten i Gävleborgs län och i denna går det att läsa som följer:
”Analysen visar att upp till 13 % av Gävleborgs kust har Kraftigt till Mycket kraftigt
exploaterad strand om man tittar på bebyggda områden från strandkant till 100 m upp på land. Den kraftigaste exploateringen ligger dock nära tätorter och kring några fiskelägen. 37 % av strandlinjen har någon typ av bebyggelsepåverkan. Största exploateringen i förhållande till strandlängd ligger i Söderhamns kommun. Länets kuster tillhör landets mest bebyggelsepåverkade. Endast Stockholms län och Västerbottens län har större andel av kuststräckan påverkad av bebyggelse.” Det finns ingenting som tyder på att det skulle ha blivit bättre under de senaste sjutton åren utan snarare det motsatta.
Läs hela remissvaret Naturskyddsföreningen Gävleborgs remissvar SOU 2020.78
Kommentera