Fel varg fick sätta livet till – det visar osäkerheten i skyddsjakt

I årets licensjakt fälldes fel individer i tre av de fyra utvalda reviren. Även i skyddsjakten i Ockelbo 15 april sköts fel varg.

Beslutet som tog en oskyldig individs liv borde aldrig ha beviljats. Honan, som skyddsjakten gällde, uppfyllde inte något av kriterierna för skyddsjakt. Hon hade tidigare gått i par med en hane som fälldes i skyddsjakt 2020, men honan konstaterades aldrig som angripare. Efter att hanen fälldes, för mer än ett halvår sedan, har inga ytterligare angrepp på tamdjur skett.

Människan kan samexistera med en livskraftig vargstam om vi vill och agerar därefter. För att nå dit behöver vi fokusera på samarbete mer än kontroverser, på acceptans mer än motstånd och på lösningar mer än problem. Därför säger vi nej till tveksamma jaktbeslut.

Daniel Ekblom, Viltvårdsgruppen Naturskyddsföreningen Gävleborg
Jenny Olsson, ordförande Naturskyddsföreningen Gävleborg
Per Axell, ordförande Svenska Rovdjursföreningen

Läs hela artikeln i GD: https://www.gd.se/artikel/debatt-fel-varg-fick-satta-livet-till-det-visar-osakerheten-i-skyddsjakt