Stoppa avverkning på Hornslandet – föreslagen till nationalpark

Sveaskog har nu pausat avverkningarna. /2020-12-15

En gammal skog med naturvärden på Hornslandet utanför Hudiksvall har snitslats för avverkning. För en vecka sedan presenterades Skogsutredningen där det finns ett förslag om att ombilda fyra ekoparker till nationalparker. Bland dessa finns Hornslandet. Läs mer nedan.

– Det är mycket olyckligt att avverka gammal tallskog på Hornslandet, säger Jenny Olsson, ordförande Naturskyddsföreningen Gävleborg. Vi anser att det bör råda ett tillfälligt avverkningsstopp medan förslaget om blivande nationalpark diskuteras. Vårt statliga skogsbolag Sveaskog borde inte planera några avverkningar på Hornslandet!

Underlag från Skogsstyrelsen visar på naturvärden i området.

– Jag kan bekräfta att det rör sig om äldre tallskog, uppskattningsvis runt 125 år, med en hel del naturvärden, säger Magnus Andersson, ordförande i Hudiksvallsbygdens Naturskyddsförening och skogsbiolog. Skogen är tydligt brandpräglad, blockig och gles, med inslag av gammeltallar, bränd tallved och björk, samt en lång rad av naturvårdsarter typiska för sådan skog. Naturvärdena ansluter väl till just de naturvärden som Ekoparken en gång bildades för att gynna.

Ingen skördare är på plats, men de sex veckorna löpte ut i natt, så maskiner kan dyka upp när som helst.

Se Stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och naturvård i skogen Del 2, avsnitt 10.5 Skyddad natur kan spela en aktiv roll för landsbygdsutveckling s. 627-664. En stor del av argumentation bygger på att naturturism i nationalparker kan ge bättre skydd och större lokala värden än dagens ekoparker.