Gävle är en av Sveriges bivänligaste kommuner

Naturskyddsföreningen har tagit fram en rapport om Sveriges bivänligaste kommuner. Totalt på topplistan kom Gävle på en hedrande 16:e plats med 32 poäng.

– Det är kul att se att Gävle finns med i topp, tycker Jenny Olsson, ordförande Naturskyddsföreningen Gävleborg. Gavlegårdarna gör mycket tillsammans med Högskolan bland annat, riktigt glädjande. Många kommuner gör ett fantastiskt arbete med allt från blommande vägkanter till ekologisk mat i skolan. Och 136 kommuner har redan gjort om gräsmattor till ängar!

– Samtidigt har många kommuner mycket kvar att göra. Vi tipsar gärna om hur man kan gynna bin och andra livsviktiga pollinatörer.

Läs hela rapporten >>

Naturskyddsföreningen uppmanar kommunerna att:

1. Ta fram en kommunal aktionsplan för att gynna pollinatörer.
  2. Ta reda på utgångsläget idag, inventera miljöer lämpliga för pollinatörer.
  3. Gör om kommunala gräsytor till ängar och blommande mark.
  4. Sköt kommunala planteringar med hänsyn till pollinatörer.
  5. Ta bort kemiska bekämpningsmedel som kan skada bin och andra pollinatörer.
  6. Ta hänsyn till pollinatörer vid planering och anläggning av nya områden.
  7. Skapa blommande vägkanter genom att sköta dem med hänsyn till pollinatörer.
  8. Ta bort invasiva arter, ex blomsterlupin, som tränger ut blommor viktiga för pollinatörer.
  9. Erbjud större andel ekologisk mat i kommunal verksamhet eftersom ekologisk produktion ger mer blommande marker.
  10. Gynna ekologiska lantbrukare i kommunen.
  11. Gynna naturbete som håller blommande marker öppna.
  12. Informera och involvera företag, föreningar, vägsamfälligheter och kommuninvånare i arbetet.
  13. Involvera skolor och förskolor i arbetet.

Övrigt material

Handledning: Från gräsytor till ängar
En praktisk handledning för kommuner och andra med stora grönytor i urbana miljöer.

Blomrika vägkanter
Material för kommuner och andra som vill skapa blomrika vägkanter.