Biologiska Mångfaldens Dag och Vecka

Målet med Biologiska mångfaldens dag är att det ska bli en naturens högtidsdag där den naturliga mångfalden hyllas, samtidigt som hoten tas på allvar och lyfts upp i debatten.

– Vår dröm är att folk ska gå man ur huse för att vara med på aktiviteter kring den 22 maj varje år och att det i samband med Biologiska mångfaldens dag diskuteras vikten av att gynna en artrik natur på högsta politiska nivå. Vi vill se barnfamiljer leta fjärilar och politiker leta angreppsvinklar för att rädda dem!

Läs mer på www.biomfdag.se

Det här händer i Gävleborg:

18/5 HANEBO Fagning av ängen Stugubacken. Vi städar och stängslar ängen inför fårens ankomst. Samåkning från ICA parkeringen kl 10. Ta med fika! Kent 070 3501992

22/5 SANDVIKEN Bioblitz. Långängarnas naturreservat Följ med på naturvandringar och inventeringar på olika teman som fåglar, fjärilar, blommor, mossor och lavar. Få fototips och ängsfröpåsar, gör ett herbarium av ännu icke rödlistade arter och ta Naturfalken – ”simborgarmärke” för arter. Ta med hela familjen och håva vattendjur eller teckna arter med skojiga namn. Se hela programmet på https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se/2019/05/08/bioblitz-i-sandviken-22-maj-hela-programmet/ Lotta Delin 0730-69 66 44

22/5 VOXNADALEN Artmångfald med trädgårdsperspektiv. 17.15-20.30 Trädgårdsinspiration med Trädgården Alfta och Woxnadalens Biodlarförening. Naturskyddsföreningen – Operation Rädda Bina. Utlysning av sommartävling: nominera din trädgård eller balkong till Bollnäs/ Ovanåkers ”bi-vänligaste” (22 maj – 31 juli). Voxnadalspremiär för Livets träd – Trädets liv. En konstutställning med träden i centrum. https://www.facebook.com/events/356972184946426/

22/5 GÄVLE Föreläsning: Småbrukarens roll för biologisk mångfald. Kungsbäcksv. 32 kl 18.30

23/5 SANDVIKEN Ett år i mina fotomarker. Kulturcentrum Sandviken kl 18.

25/5 SÖDERHAMN Biologiska mångfaldens dag är den 22/5, men vi firar den 25/5. Naturvandring vid Ålsjön. Samling vid P Ålsjön kl 10. En fantastisk mångfald erbjuds. Vi får hjälpas åt med kunskapen.

25/5 BOLLNÄS Boksläpp Hälsinglands Flora på Bollnäs bibliotek kl 10-14 med tal av bl a Thomas Tidholm. Här kan du köpa boken till specialpris!