Inbjudan till vatten-studiecirklar

Välkommen att lära dig mer om vattendragen som omger oss på ett inspirerande och lättillgängligt sätt! Här har vi det roligt och lär oss spännande saker tillsammans om bäckar och andra vattendrag i vår närhet. Vad är en flodpärlmussla? Varför är dagens vattendrag ofta så räta? Varför är det bra med steniga bottnar? Hur kan vi som förening eller privatpersoner förbättra miljön i våra vattendragekosystem? Det finns många intressanta frågor att fördjupa sig i, men det är ni i studiecirkeln som tillsammans bestämmer exakt vad och hur. Efter första sammankomsten kan ni även själva sinsemellan komma överens om när nästa träff skall infalla.

Startdatum: 19 augusti och framåt (när fem anmälningar har inkommit för en ort kan den cirkeln starta)

Minst antal träffar: 4 st.

Cirkeln är kostnadsfri liksom föreslaget studiematerial. Även alternativt studiematerial kan finansieras inom rimliga gränser. Förslag till material är ”Ekologisk restaurering av vattendrag” en väl genomarbetad och omfattande manual utgiven av Naturvårdsverket och dåvarande Fiskeriverket 2008.

Anmälan görs till: Studiefrämjandet, elin.skoglund@studieframjandet.se

Vänligen uppge dina kontaktuppgifter i anmälan, postadress är särskilt viktigt!

Arrangör: Naturskyddsföreningen Gävleborg i samverkan med Studiefrämjandet

Medarrangör på berörd ort: Naturskyddsföreningen Bollnäs, Nordanstig och Söderhamn

Kontaktperson: Jenny Olsson, 070-292 16 36, jenny.olsson@naturskyddsforeningen.se