Protokoll och referat länsstämman

Protokoll lansstamma Gavleborg Ockelbo 7 april 2019

Vid Naturskyddsföreningen Gävleborgs länsstämma 2019 i Ockelbo valdes Jenny Olsson från Gysinge till ny länsordförande. Hon håller även i länsförbundets nystartade havs- och sötvattengrupp. Se hela styrelsen på https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se/2019/04/08/jenny-olsson-ny-lansordforande/

Natur- och Miljöpriset gick till Tommy Vestersund, kommunlimnolog vid Bollnäs kommun. Se https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se/2019/04/08/miljopriset-till-vattenkampe/https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se/2019/04/08/miljopriset-till-vattenkampe/

Stina Lindblad från Naturskyddsföreningens riksstyrelse berättade om aktuella saker på nationell nivå. Se https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se/2019/04/07/vad-ar-pa-gang-nationellt/https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se/2019/04/07/vad-ar-pa-gang-nationellt/

– Vi har bland annat startat kampanjerna Vår skog, Rädda Bina och Hela Sverige ställer om, lanserat Naturfalken – ett ”simborgarmärke” för arter, och vi fortsätter att värna strandskyddet och att lyfta delandets ekonomi.

Den hängivne naturvårdaren och fäbodentusiasten Stefan Olander föreläste om maten och mångfalden.

– Ängs- och åkermarken har minskat dramatiskt, sa Stefan. I Sverige har vi bara kvar marker att föda halva vår befolkning på!

Naturbetesmarkerna är Sveriges artrikaste miljö där 30 %, eller ca 20 000, av Sveriges arter finns. De är bra på att binda kol och är viktiga för pollinatörer och rovinsekter, vilka gör stor nytta genom att bekämpa skadeinsekter.

– De senaste 100 åren har naturbetesmarkerna minskat med 90 %. Antalet betesdjur och många arter av insekter och fåglar har också minskat drastiskt.

För att hjälpa den biologiska mångfalden kan man plantera växter som är bra för pollinerare, anlägga s k lärkrutor i åkrar, bygga vildbibon, låta bli att klippa en bit av sin gräsmatta och värna om de artrika vägkanterna. Även öppna grus- och sandytor är betydelsefulla för många arter.

– Det pratas mycket om att vi ska minska köttkonsumtionen. Jag tycker att vi ska slopa importen av kött och odla mer i Sverige så löser vi problem både med klimat och biologisk mångfald. Välj svenskt, ekologiskt och naturbeteskött uppmanade Stefan.

Avslutningsvis höll Tom Wistmyr en guidad tur vid Pålströmmen, en del av Testeboån, i Åmot där han berättade om återställningsarbetet till ett nu mer levande vattendrag med bättre förutsättningar för den biologiska mångfalden. Se https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen.se/2019/04/08/aterstallningsarbete-i-palstrommen-testeboan/