Vilket parti är bäst för natur och miljö?

Naturskyddsföreningens uppmaning inför valet är ”Välj naturen!” Vad innebär det för oss i Gävleborg? Vilket parti är bäst för natur och miljö? Hur ska vi rösta för naturen? Rikspolitiken är avgörande på många punkter.

För att ta reda på vad de olika riksdagspartierna tänker göra, om de får väljarnas förtroende att bestämma om miljöpolitiken, frågade Naturskyddsföreningen hur partierna ställde sig till 18 olika förslag. De handlar om frågor som föreningen tycker är viktiga.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet var positiva till samtliga 18 förslag från föreningen. Liberalerna svarade ja på 16 av förslagen och visade högst ambitioner för miljöpolitiken bland allianspartierna.

Socialdemokraterna svarar ja på tolv förslag. De säger nej till en översyn av skogspolitiken, vill inte stärka miljöbalken eller förbjuda mineralutvinning i skyddade områden.

Centerpartiet ställer sig bakom tio förslag. Partiet, som kommer strax efter Kristdemokraterna i vår granskning, är det enda av de borgerliga partierna som svarar nej till en översyn av skogspolitiken och att stärka miljöbalken, övriga borgerliga svarar ja.

Moderaterna hamnar sist av allianspartierna och är ensamt om att säga nej till förslagen om höjd ersättning till betesmarker och ändrat reseavdrag. Trots att partiet anger klimatfrågan som främsta prioritet på miljöområdet svarar de nej till hälften av förslagen som rör klimatpolitiken.

Sverigedemokraterna är det parti i riksdagen som har lägst miljöambitioner. De ställer sig endast bakom två av våra förslag och hamnar på en tydlig sistaplats. Representanter för partiet har i olika sammanhang också sagt att de prioriterar miljöfrågorna lågt. Vi känner oro för vad som ska hända med miljö- och klimatpolitiken om partiet får så stort inflytande i riksdagen efter valet som många undersökningar pekar på.

Vi uppmanar alla att ta kontakt med lokala politiker, prata om miljö- och klimatfrågorna – och rösta! Alla kan vara med och påverka de stora framtidsfrågorna. För oss är miljö- och klimatfrågorna avgörande. Vi har bara ett klot. På det klotet ligger vårt län och kommunerna, vars politiker ska fatta de klokaste besluten för vår framtid och kommande generationer. Höj ribban i miljöpolitiken!

Stig Hammarsten
Ordförande Naturskyddsföreningen Gävleborg

Här finns mer information och hela Naturskyddsföreningens rapport ”Höjd ribba i miljöpolitiken” om partiernas vallöften i miljöfrågor: