Kampanjupptakt: Fixa grejen

Miljövänliga Veckan hålls alltid v. 40. I år är temat ”Fixa grejen”. I slutet av augusti samlades aktiva medlemmar i Skattungbyn för att få inspiration, fakta om konsumtion och tips på vad man kan göra.

Syfte

• Inspirera till att minska konsumtionen
  • Skapa en vilja att vårda och reparera
  • Förlänga prylars liv är bra både för plånbok och miljö (dessutom kul!)

Vad göra?

1.       Ge tips på hur man kan laga, göra om och vårda sina prylar inom:

• Kläder och skor
    • Möbler och inredning
    • Vardagselektronik
    • Friluftsliv

2.       Uppmärksamma lokala reparatörer, t ex skomakare

• Faktaunderlag
  • Kampanjhandledning
  • Hemsidan www.fixagrejen.nu lanseras v. 39. Tips i olika kategorier, bakgrundsfakta och tips hur man lagar och fixar
  • Årets bok ”Ett hållbart liv – 365 råd” släpps i oktober
  • Affischer (5 olika) och små foldrar. Beställ material via www.naturskyddsforeningen.se/miljovanligaveckan
  • Riks utspel v. 38-42
  • Powerpoint-presentation

Aktivitetsförslag:

• Se till att synas i media, pressmeddelande, insändarförslag etc
  • Samarbeta gärna med Studiefrämjandet
  • Påverka kommunala återvinningscentraler så att man kan lämna och ta saker gratis, innan de slängs.
  • Lägg ut på sociala medier, dela riks och gör egna
  • Lista alla lokala fixare på Google Maps
  • Affischera och lämna foldrar på bibliotek, skolor, hos lokala fixare m.m.
  • Fixar-kväll. Symaskin, verktyg etc på plats.
  • Butiksundersökning. Hur gör affären om man vill laga nåt? Skor, kläder, elektronik t ex
  • Utställning
  • Temakväll med föredrag
  • Starta studiecirklar
  • Tipsa om TaGe-skåp på förskolor, återbruksrum och verktygspooler
  • Ordna bytardagar. Se www.retoy.se först eftersom inte alla leksaker ska återbrukas

Studiebesök

Lunchen serverades ute i Hansensgårdens folkkök. Det var jättegod indisk vegansk mat. Eva och Malin berättade om gården, Skattungbyn, folkhögskolekursen ”Ekologisk odling och hållbar livsstil” och Gratisbutiken med en omfattande ideell verksamhet.

Några barn i byn hade en lång och ambitiös modevisning med kläder från Free Shop. Vi hade en workshop i up-cykling där vi tog T-shirtar i butiken, klippte till och sydde eller knöt ihop till en bärkasse. Kreativiteten flödade och vi fick ihop många fina kassar! Några hann också med att handla i butiken Slåttergubben.

Regional TV kom och filmade och intervjuade: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/fixa-grejen-tema-for-miljovanliga-veckan-i-skattungbyn

Fler bilder finns på Facebook: Naturskyddsföreningen Dalarna och Gävleborg samt HMV Gävleborg