Skogens Dag i Högbo

Den 25 augusti var det Skogens dag i Högbo bruk. Vi var tio ”funktionärer” där från Naturskyddsföreningen som berättade om olika saker i skogen:

• Anders Ekholm och Olavi berättade om sina undersökningar om lavskrikan och dess miljöer.
  • Per-Olof Eriksson och Nils-Gunnar Kempe förevisade några mossor och lavar.
  • Berit Berglund, som även representerade Gävleborg Botaniska Sällskap, visade och berättade om busken brakved som hyser citronfjärilens ägg och larver – ett ägg på varje blad – som sen blir en fjäril.
  • Laila Bissman hade hittat oväntat många fina svampar som hon förevisade på små pappersfat med namn och berättade om.
  • Lotta Delin hade fått låna med en fin stam av ett lövträd där en insekt gnagt fina mönster under barken – väldigt konstnärliga.
  • Inger Carlsson och jag var allmänt behjälpliga vid bordet med lite böcker – bl a länsstyrelsens skrift ”Hitta ut” som vi kunde dela ut liksom en folder med fridlysta växter och bl a bombmurkla. Marion och hennes man Thomas kom och bistod och hade med sig gott fika till allas trevnad.Nio personer skrev upp att de ville få mera information om skogsgruppens aktiviteter. Vi tyckte det  blev en lyckad dag! Några av oss gick runt och träffade även skogsbrukets representanter.

Inga-Greta Andersson

Skogsgruppen Gävleborg