Krönika: rovdjur, kött och manlighet

Med en återblick av allt arbete 2017 slår det mig hur bred Naturskyddsföreningen är och därmed också vilken stor kunskap vår förening besitter genom våra medlemmar. Vi är en viktig kraft för vår och planetens framtid.

Under året har länsstyrelsen genomfört spillningsinventering av björn i länet. Beståndet är oklart och det ska bli intressant att se om och hur beståndet har förändrats. Man genomför även en extra varginventering vilket kan vara bra för att kunna förhålla sig till fakta i stället för spekulationer i detta ständigt så heta ämne. En ledare i Hudiksvalls tidning skriver ”Låt inte extremister diktera villkoren för rovdjursjakten”. Skribenten menar att den ”överklagandecirkus” som olika naturvårdsorganisationer står för är ett ofog och måste mötas av en tydlig motröst. Vad han anser om de jaktintressen som överklagar åt andra hållet nämns inte. Men jag håller med; jaktaktivister kan inte få diktera villkoren. I Sverige bör det gå att pröva beslut och domar oavsett om det gäller en vårdnadstvist, ett brottmål eller ett jaktbeslut under oklara former.

Det var även intressant att följa Henrik Schyffert och ”Köttets Lustar” på SVT. Att köpa varor i en kyldisk är inte detsamma som att föda upp ett djur och definitivt inte att vara med i slakttransporten och i slakthuset. Men män- niskan väljer att inte se när det blir för stora problem att ta itu med. Något som plågar mig är hur i all världen vår lagstiftning kan vara så vitt skild för de djur vi valt att ha som ”husdjur” och de djur som skall bli vår mat och som har samma upplevelse av rädsla, ångest och smärta?

Många av frågorna idag är komplexa problem och måste lösas som sådana. Minskat köttätande minskar utsläppen av växthusgaser men betyder sannolikt igenvuxna arealer och minskad biologisk mångfald. En satsning på förnybar solenergi innebär minskning av fossil energi men innebär också att vi behöver mineraler och därmed gruvdrift.

Under 2018 kommer också nya verksamhetsriktlinjer att sjösättas. Viktigt i vårt fortsatta arbete är att vi förhåller oss till vetenskapliga fakta när så finns tillgängligt, att vi uppträder på ett professionellt sätt och behandlar andra med meningsskiljaktigheter på ett respektfullt sätt. Vi kan vara stolta som tar ansvar nu och för framtiden. Det är det som är ”manligt” som en av världens starkaste män och vegan uttrycker det, inte att stå vid grillen eller att ha en bössa över axeln.

Daniel Ekblom Vice ordförande, Naturskyddsföreningen Gävleborg