Ny fart på Handla Miljövänligt-nätverket tack vare projektmedel

Syftet var att behålla och värna nuvarande medlemmar samt inspirera fler medlemmar att bli aktiva inom Handla Miljövänligt (HMV)-nätverket. Vi ville bygga upp och stärka grupper i länets kretsar och starta en arbetsgrupp Gävleborg.

– Vi samtalade och mailade med HMV-intresserade och potentiellt intresserade medlemmar för att inspirera till att delta i och arrangera aktiviteter för allmänhet, genom insändare, undersökningar m.m. Vi visade på aktiviteter och berättade att det är roligt och att man kan välja själv, vad och hur mycket som ska göras. Det är bättre med lite än inget och det är roligare tillsammans!

– Vi har bjudit in brett till fem lokala HMV-träffar i samverkan med Studiefrämjandet i Hudiksvall, Bollnäs, Söderhamn, Gävle och Sandviken med totalt ca 60 deltagare.  Kontaktvägar mellan individer har stärkts och nya bekantskaper har ökat mycket. Vi har hittat flera nya som vill arbeta mer aktivt.

Totalt finns nu ca 140 personer på en sändlista. En Facebook-sida resp. grupp har startats. Sök på Handla Miljövänligt Gävleborg.

En annan del av projektet var att underlätta för en omställning till ekologiskt i förskolor. Se https://gavleborg-lan.naturskyddsforeningen. se/2017/05/03/rapport-ekologiskt-i-forskolorna-i-gavleborg/
– Där finns bl a en mall för medborgarförslag gällande ekologisk mat och frukt i förskolor. Fritt fram att använda!

Ta gärna kontakt med Denise: nizanfahlander@gmail.com, 070-646 10 42