Debatt: Bli fräsch på riktigt – anta Tvålutmaningen!

Har du försökt läsa innehållsförteckningen på en hudkräm eller tvål? Då vet du att det är svårt att förstå vad den innehåller. Hur kan man ens veta om ett schampo eller en duschkräm innehåller farliga ämnen? Det är faktiskt omöjligt att som vanlig konsument veta vilka produkter som kan innehålla hälso- och miljöfarliga kemikalier. Och tvärtemot vad många tror finns ingen myndighet som granskar alla hygienprodukter innan de börjar säljas.
I produkterna vi smörjer in i huden för att hålla oss fräscha finns ironiskt nog många ofräscha ämnen. I deodoranter, läppstift och cerat kan man hitta hormonstörande ämnen. I schampo och tvål finns bland annat doftämnen som kan ge kontaktallergi.
Det är därför som miljömärkningar behövs och är så viktiga. Innan en vara märks med Bra Miljöval eller Svanen kontrolleras att produkten inte bara är schysst mot naturen utan också mot oss människor. De får till exempel inte innehålla hormonstörande och allergiframkallande ämnen. Enkel för dig och smart för miljön.
Kruxet är att utbudet av miljömärkt fortfarande är skralt i tvålhyllorna. Därför behöver du och jag visa butikerna att vi vill ha fler miljömärkta tvålar – och andra hygienprodukter. Vi har ju vant oss vid att det finns ett brett miljömärkt utbud på hyllorna för tvätt- och diskmedel.
Vi svenskar gör av med nästan 9 liter tvål per person och år. Det blir sammanlagt väldigt mycket tvål och många ämnen vi inte vill ha på kroppen eller skölja ut i naturen.
Börja med att testa en tvål som är märkt med Bra Miljöval eller Svanen. Sedan kan du ta nästa steg och prova miljömärkt duschkräm, hudkräm, schampo och balsam. Tillsammans skapar vi revolution i tvålhyllan!
Anta Tvålutmaningen! Vi utmanar dig, arbetsplatser, kaféer, restauranger, skolor, gym, bad m fl att byta till miljömärkt tvål. Ta gärna upp frågan på din arbetsplats eller ställen du besöker.
Det är dags att bli ren och fräsch utan äckliga ämnen!
Denise Fahlander, Handla Miljövänligt-kontakt Naturskyddsföreningen Gävleborg
Lillian Lundin Stöt, Handla Miljövänligt-kontakt Naturskyddsföreningen Dalarna