Rapport: ekologiskt i förskolorna i Gävleborg

25 förskolor av 50 tillfrågade svarade på enkäten gällande ekologisk mat och frukt som Naturskyddsföreningen Gävleborg skickade ut till förskolor i Gävleborgs län.

De vanligaste ekologiska varorna på förskolorna är mjölk, bananer och gryn, många har angett att de alltid har dessa varor ekologiska. Frukt, grönsaker, morötter, pasta och potatis är också vanliga att alltid ha ekologiska.

Varor som aldrig är ekologiska är främst hårt bröd och köttprodukter, chark, fisk och kyckling. Även specialkost anges vara ICKE ekologiskt, som t.ex. sojakorv, Quorn och maträtter baserade på Oatly.

Andelen ekologiskt varierade mycket. De fem kommunala förskolorna med egen kock serverar mellan 90-100% ekologisk frukt och 50-75% ekologisk mat.

Fria förskolor varierade mycket i ekologiskt utbud. De serverar mellan 10-100% ekologisk frukt och 0-90% ekologisk mat.

Övriga kommunala förskolor serverar mellan 25-100% ekologiskt frukt och 0-30% ekologisk mat.

Målsättningen om andel ekologiskt varierade kraftigt, från ”ingen direkt målsättning”, vidare till, ”kommunens mål”, till, ”vi vill att all mat ska vara ekologisk”.

Några kommentarer från de som svarat: ”Det är svårt att få tag i ekologiska varor hos leverantör, det skulle vara lättare att få tag i det om man åkte runt och handlade i våra butiker men tyvärr har vi inte möjlighet att göra det…” och, ”Vi beställer mat genom coop- restaurangen. Vi har ett bra samarbete med dem och kommer lyfta frågan om ekologiskt vid nästa träff.”

Gävle Kommun är den enda som saknar kostchef. Och det är en efterfrågad tjänst inte minst för att kunna öka det ekologiska utbudet och i snabbare takt.

Läs hela rapporten: Rapport ekol mat o frukt i forskolor Gavleborg