Biosfärskandidat Voxnadalen

Ovanåkers kommun driver idag ett aktivt arbete (Biosfärkandidat Voxnadalen) för att bilda ett av UNESCO utsett biosfärområde. Biosfärområden utgör modelområden för hållbar utveckling sett från ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt perspektiv (http://biosfaromrade.org/). Världen över finns i nuläget 669 biosfärområden fördelade över 120 länder. Det föreslagna Biosfär Voxnadalen är ca 400 000 ha stort och består till största del av Voxnans avrinningsområde. Därmed berörs Ovanåkers, Ljusdals, Bollnäs, Rättviks och Härjedalens kommuner av bildningsprocessen.

Ett biosfärområde syftar till att fungera som modellområde på lokal, regional, nationell samt internationell nivå och ska vara väl förankrat bland berörda intressenter och invånare. Naturskyddsföreningen Gävleborg är positiva till arbetet.

Den fyra år långa kandidaturprocessen, vilken inleddes 2014, börjar nu gå mot sitt slut. Det föreslagna biosfärområdets olika fokusområden är Skogen som hållbar resurs, Ett öppet och levande landskap, Levande vatten, Kulturmiljö, Människan och rovdjuren, Turism och entreprenörskap samt Integration och folkhälsa.

Artikel i Ljusnan: http://www.helahalsingland.se/gavleborg/ovanaker/intresset-stort-for-biosfaromrade-kring-voxnadalen-samlas-en-massa-krafter?referrer=app