Avtal om miljömålsarbete med Länsstyrelsen

Naturskyddsföreningen Gävleborg har genom Stig Hammarsten, vice ordf, skrivit under en överenskommelse där vi beskriver hur vi ska arbeta för att bidra till att genomföra det åtgärdsprogram för att uppnå miljömålen som Länsstyrelsen har fastställt. http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/sv/nyheter/2016/pages/lanets-kommuner-tecknade-miljooverenskommelser.aspx/

Idag har 16 organisationer skrivit under överenskommelser med Länsstyrelsen, däribland alla kommuner och Region Gävleborg. Hela åtgärdsprogrammet innehåller 67 åtgärder och de olika organisationerna väljer själva ut vilka åtgärder som de vill arbeta med för att sedan utforma en överenskommelse. Vår överenskommelse innehåller 18 åtgärder och du hittar den enklast här: http://www.lansstyrelsen.se/Gavleborg/SiteCollectionDocuments/Sv/miljo-och-klimat/miljomal/overenskommelser/kommunerna/Naturskyddsforeningen_ok_stigwebb_webb.pdf

Länsförbundets styrelse har tagit fram förslaget i samråd med kretsarna under vintern och det är i stort sett åtgärder som vi redan arbetar med. Vi tycker ändå att det finns ett värde att skriva på en överenskommelse. Arbetet kommer att följas upp årligen av Länsstyrelsen och utvecklingen av arbetet kommer att diskuteras på årliga möten. Det kan vara bra tillfällen för oss att redovisa hur vi arbetar och knyta kontakter med andra organisationer.