Skog och naturvård med Sebastian Kirppu

Naturskyddsföreningen Gävleborg ordnade i helgen en skogskurs med ett 30-tal deltagare. Sebastian Kirppu inledde med att föreläsa om hur dagens skogslandskap ser ut och hur man kan påverka för att skydda gammal skog. Sebastian har bland annat röstats fram som lyssnarnas val i Sommar i P1 för ett par år sedan och fått WWF:s eldsjälspris.

Han inledde sitt föredrag med en bild på ett flugsnapparpar som möts av skylten: Naturskog ”under construction” – välkommen tillbaka om 200 år!

Urskogar avverkas fortfarande och naturskog ersätts av virkesåkrar.

– 90% av ursprunget i Sverige har huggits. Vi skyller på Brasilien och Indonesien men det är exakt samma i Sverige. Där byts regnskog mot plantager av oljepalmer eller eucalyptys.

Det finns massor av exempel på bristande naturhänsyn i skogen: körskador som leder till urlakning av kvicksilver som förgiftar fisken så vi inte kan äta den, avverkning av så kallade nyckelbiotoper, avverkade innanmurkna träd och brandljud (d v s som brunnit och skadan vallats in), markberedning och virkesplantager med en sorts träd av samma ålder är bara några exempel.

– Ungefär hälften av de svenska skogarna är under 40 år. Jämför med att ingen människa skulle få leva längre än 15 år!

– Hänsyn i skogsbruket, till exempel att lämna några små träddungar och högstubbar, jämför jag med att jämna Stockholm med marken och bara lämna kvar skatteskrapan för alla stockholmare att bo i!

– Mitt fritidsintresse är att åka omkring på skogsbilvägar och leta gulröda snitslar som visar på avverkning, stanna och leta arter och naturskogskvaliteter. Jag letar efter liggande död ved, olikåldrig skog, olika grova stammar m.m.

– En skog är inte träd, det är ett ekosystem!

I Sverige finns endast grövre stammar och en större mängd död ved i fjällnära skog och på enstaka ställen som Ensjölokarna i Ljusdal.

Ett vanligt citat från skogsbranschen är ”Det har aldrig funnits så mycket skog som nu.”

– Snarare har det aldrig funnits så lite död ved och så lite gammal grov ved som nu, anser jag. Nu huggs skogar med hög biologisk mångfald t ex på bergstoppar, myrar och öar. Det sista av det sista huggs nu, för det är det enda som finns kvar. Dessutom finns en ny trend att avverka det som tidigare lämnats som naturvårdshänsyn.

– Skogar ni kämpar för kommer att avverkas men låt er inte tryckas ner, uppmanade Sebastian. Kämpa vidare!

Dagen avslutades med en utflykt till en fin naturskog i en bäckravin med många sällsynta arter.

– Med gemensamma krafter  och människor som såg olika saker hittade vi många arter som visar på en skog med höga naturvärden, sa Magnus Andersson från Hudiksvall och aktiv i Naturskyddsföreningen Gävleborgs skogsgrupp. Alla är välkomna att bidra i arbetet att hitta nya gammelskogar!

Detta inlägg har kategorierna Skog. Bokmärk länken.