Klimateffekter

Det finns idag många tecken på att klimatet håller på att förändras. På lång sikt är klimatförändringen, om den inte stoppas, förödande för mänskligheten. Redan idag finns exempel på hur klimatförändringen negativt har påverkat levande varelser. Dessa exempel kanske inte för gemene man verkar vara så viktiga men är ändå varningsklockor för vad som kommer att hända i större skala i fall vi inte snarast konkret angriper klimatproblematiken.

Den svartvita flugsnapparens förekomst i Sverige och övriga Europa har under senare år minskat i antal betänkligt. Forskare i Holland har kommit fram till att orsaken är att näringstillgången är otillräcklig under häckningssäsongen. När fågeln skall mata sina ungar finns det inte tillräckligt med insekter. På grund av att våren och värmen nu kommer tidigare har insekternas topp redan passerat då flugsnapparens ungar skall matas. För en medelstor kull svartvita flugsnappare beräknas det behövas omkring 15 000 insekter så länge ungarna befinner sig i boet.

Ett annat exempel från fågelvärlden är kustsnäppan som ses i Sverige under vår- och höstflytten. Fågeln har enligt en internationell forskargrupp påverkats så mycket av klimatförändringen att den stannar i växten. Anledningen tros vara att snäppans fågelungar missar den explosion av insekter som följer direkt efter snösmältningen i Arktis, eftersom de kläcks först efteråt. Fågelungarna får därför inte all den näring de behöver och därmed inte växer till sig och näbben blir kortare. Detta är något som blir problem när de når stränderna söderöver i Västeuropa under vintersäsongen. Deras näbbar är då för korta för att kunna få tag på det mest fördelaktiga bytet på stränderna.

Det finns säkert fler exempel på att den biologiska mångfalden redan håller på att förändras negativt. Det gäller för mänskligheten att ta lärdom av dessa konkreta exempel och snarast ändra framför allt västvärldens livsstil. Vi ingår också i den biologiska mångfalden. Klimatförändringen drabbar annars till sist även oss konkret på ett livsavgörande sätt.

Per-Olof Erickson