Inspirationsdag för lärande om hållbar utveckling

Inriktning Konsumtion i ett socialt perspektiv, förskolan till gymnasiet

Deltagare var pedagoger från förskola till gymnasium i Gävleborg. Gemensamma föreläsningar på förmiddagen och valbara seminarier på eftermiddagen. Mycket inspirerande och informerande dag för pedagoger. Med konkreta exempel från världen och verktyg att nytta i lärandesammanhang för en mer hållbar värld.

Staffan Landin, frilansande skribent och har jobbat med Hans Rosling. I sitt föredrag ”Blir världen bättre?” nyttjade han statistik och grafer från gapminder.com. Väl värt att titta mer på. Sammanfattningsvis blir förhållanden för människor i världen allt bättre och mer jämställt. Dock ska skillnader i de som nyttjar resurser mest och de som är värst utsatta på vår planet inte förringas, dessa problem kräver självklart fortsatta åtgärder.

Therese Sjöström, från SWEDWATCH berättade om hur de jobbar med och granskar svenska myndigheter och företag i världen. Naturskyddsföreningen är en av sex medlemsorganisationer. Swedwatch fungerar som vakthund, lyfter på stenar, hittar negativt, belyser hur förändring kan göras och ger rekommendationer till bolag och för dialog. Svenska företag, är bra – men har en bit kvar. Några exempel på arbetsområden är: Import av Ananas och Mango, litet svenskt gruvbolag i Kongo, textilindustri i Bangladesh.

Fatima Viklund, socialtjänsten och Gästriklands idrottsförbund talade om ”Varför behöver vi tänka på det sociala när vi skapar ett hållbart samhälle?” Hon låter deltagare göra en spännande övning där varje individ ska försöka gissa sitt mänskliga värde (som tilldelats genom spelkort, deltagarna får inte se sitt eget kort). Bara genom handskakning/hälsningssätt ska personen avgöra om hen är mer eller mindre värd än den man hälsar på. Viktig frågeställning utifrån detta är: Hur hälsar vi på barnen i den pedagogiska verksamheten? Vilka signaler ger vi till individen och vad går den ut med för känsla till de andra på rasten och resten av livet?

Region Gävleborgs Hållbarhetsarbete presenterades översiktligt. De har projektpengar, ca 100 miljoner som kan sökas, de jobbar utifrån principen att miljö är ram, ekonomi medel, socialt är målet. Projekten växer fram i dialog med handläggarna. I egen utvärdering visas att de flesta projekt hittills har gått till män och teknikbranscher. En annan faktor att ta hänsyn till som nämndes var att miljöteknikutveckling ofta leder till mer resursanvändning och alltså inte ekologisk hållbarhet.

Sofia Lord, Gävle Kommun, berättade om det Miljöstrategiska programmet, MSP. MSP antogs 2013. Gäller för miljöarbete internt, externt och Lärande för Hållbar Utveckling (LHU) i Gävle Kommun. Förvaltningar och bolag hjälps åt att komma framåt. Målsättning är att vara klimatneutral 2050. LHU ska bl.a. jobba med att minska matsvinn, minska transporter och att minst 50 % av förskolor/skolor ska certifieras ”grön flagg” eller ”Skola för Hållbar Utveckling” år 2020. LHU är nytt regionalt nätverk i Gävleborg, för pedagogisk verksamhet i åldrarna 1-19 år. Ca 2 gemensamma träffar per år. Dalarna har motsvarande nätverk. Sofia Lord är kontaktperson för Gävleborg.

/Denise Fahlander, Naturskyddsföreningen Gävleborg