Sex vargar får skjutas i Gävleborg

Länsstyrelsen Gävleborg har tagit beslut om licensjakt på varg. Högst 6 vargar får skjutas inom reviret Åmot/Ockelbo.

– För mig är det närmast obegripligt att man återigen sätter igång en rekordstor jakt på varg. Det är nu ännu fler som ska fällas än under fjolårets jakt. Det rimmar inte med min bild av Sverige att en stor andel av en fridlyst art återigen ska skjutas av. Vargen har en ekologisk roll att fylla, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.
– Problemvargar kan fällas med hjälp av skyddsjakt. Det är ett mycket bättre sätt att ta hand om de förhållandevis begränsade problem som finns, än en sådan här omfattande jakt. Resurser borde också satsas på metoder som förebygger angrepp, såsom rovdjursstängsel, säger Johanna Sandahl.

–  Vi i Naturskyddsföreningen ska nu sätta oss ner och titta på besluten och fundera på om vi ska överklaga dem. Det ser ut som om länsstyrelserna har gått emot rekommendationerna som Naturvårdsverket skickade ut i oktober, där siffran 7 procent av vargstammen nämndes. Dagens jaktbeslut handlar om över 10 procent av vargstammen, anser Oscar Alarik, Naturskyddsföreningens jurist.