Se filmer från Klimathuset

Årets höstkonferens ”Klimathuset” ordnades på Kulturhuset Sthlm, ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen och Kulturhuset.Några av höjdpunkter var Johan Rockström och Anders Wijkman. Filmer finns att se på www.naturkontakt.se

Mycket bra program  där  behovet av att omedelbart börja agera på olika sätt lyftes fram. Man lyckades balansera känslorna av hopplöshet/frustration och  glädje/hopp – som många bär med sig. Ett genomgående intryck är att tiden rinner ut, men att den finns en viss optimism och att teknikutvecklingen främst på sol går snabbt framåt.

”Vi släpper ut klimatgaser som leder mot 3-4 graders temperaturökning. Det blir som ett permanent världskrig där planeten är vår fiende, sa Johan Rockström bland annat. 2015 är ett avgörande år! Det är hoppfullt att mobiliseringen startat så starkt”.

Flera betonade vikten av att kommunicera direkt med våra folkvalda politiker. Med dagens teknik är det ju ganska enkelt, kanske till och med enklare än insändare.

Anteckningar KLIMATHUSET Stockholm 2 och 3 oktober (Birgitta Johansson, Falun)