Läget för pilgrimsfalk och kungsörn i Gävleborg

Pilgrimsfalk:
Återigen blev det en rekordnotering vilket stärker att den ökande trenden fortsätter. 23 ungar har ringmärkts fördelade på 9 häckningar.
Det blev tre nya lokaler med pilgrimsfalk, men endast i en av dem kunde påbörjad häckning konstateras då fyra ägg blev lagda, dock blev den häckningen avbruten. Vi har sett tidigare år att nyetablerade par inte häckar direkt eller att de avbryter och det kan vara så även med dessa par.
Det finns fortfarande möjlighet att hitta häckande pilgrimsfalk, även om ungarna nu på de flesta lokaler redan är flygga. Kommer man nära bolokalen brukar de vuxna falkarna varna och/eller ungar ha lite flygövningar.

Kungsörn:
För kungsörnens del ligger vi också på ett, för våra förhållanden, bra resultat. Det blev 8 häckningar med 9 ungar i länet (vad gäller Hälsingland får vi ta bort två häckningar från Orsa finnmark och lägga till en från delen som tillhör Härjedalens kommun och vi får således 7 häckningar och det blev också 7 ungar).

Resultatet hade kunnat
blivit ännu bättre eftersom vi hade hela 6 avbrutna häckningar, allt från fullt påbyggt med balgrop, ruvande fåglar och lagda ägg till det vi tror är kläckta ungar som dog. Men kul att se att det finns potential i alla fall, nåt år kommer det nog att stämma för fler kungsörnspar.
Och kom ihåg att augusti och början av september är en bra månad att se flygga kungsörnsungar, då är de i närheten av bolokalen och det är således en bra inventeringsmöjlighet.

Vi har även ett fall där exploatör/markägare (i Hälsingeskogens planerade vindkraftspark) burit sig klumpigt och oetiskt åt inom ett revir och där fallet är polisanmält. Just det reviret har under spelflyktssäsongen blivit vårt mest välinventerade kungsörnsrevir tack vare några inventerare ur gruppen Blåst på Alfta finnskog (http://www.alftafinnskog.se/).

Calle Zetterlund

/Kungsörnsgruppen Gävleborg

Resultat i diagramform

Stig Norells sida om stora rovfåglar m.m. i länet