Naturskyddsföreningen Gävleborg uppdaterar sin rovdjurspolicy

Pressmeddelande

_DSC7782-Redigera-Varg

På Naturskyddsföreningen Gävleborgs (NFG) länsstämma i Hofors den 11 april 2015 uppdaterades länets rovdjurspolicy.

NFG anser att rovdjuren har en viktig plats i naturen då de tillför värden som är väldigt speciella. Riksdagen har fastställt att landets stora rovdjur, björn, varg, lodjur, järv och kungsörn, skall tillåtas utvecklas till långsiktigt livskraftiga stammar och spridas till sina naturliga utbredningsområden. Gävleborg, som historiskt och i nutid berörs av samtliga nämnda arter, tillhör landets skogrikaste län, är relativt viltrikt och glesbefolkat och utgör därmed ett län som är särskilt lämpad att kunna hysa goda stammar av dessa arter.

Naturskyddsföreningen i Gävleborg anser att det för närvarande inte skall bedrivas någon licensjakt på rovdjur i Gävleborgs län. Skyddsjakt kan tillåtas när något rovdjur på ett tydligt sätt avviker från sitt naturliga beteende.

Vi beklagar dessutom att samtliga våra stora rovdjur (varg, björn, lo, järv och kungsörn) blivit så decimerade på grund av frikostig jakt att de nu är upptagna på Artdatabankens rödlista över hotade arter.

Hela vår officiella rovdjurspolicy hittar ni här.

För ytterligare frågor kontakta vår sakkunnige:
Anders Ekholm
Tel: 072-702 96 06