Vattenprojekt i Ljusdal

Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval finansierar miljö- och energieffektiviseringsprojekt runt om i Sverige och har precis godkänt ett projekt i Ljusdals kommun.

Projektet går ut på att skapa fria vandringsvägar för fisk och andra vattenlevande organismer i Väljeån, genom att riva ut vandringshinder och återskapa attraktiva vattenmiljöer i vattendraget. Verksamheter som vattenreglering och flottledsrensning har påverkat den biologiska mångfalden i ån, som bland annat är viktig för sjölevande öring, som utnyttjar vattendraget för lek och som uppväxtlokal. Det är Ljusdals Fiskevårdsområdesförening tillsammans med Ljusdals Energi som driver projektet, som alltså till stor del finansieras av försäljningen av Bra Miljöval el.
Kontakt: emanuel.blume@naturskyddsforeningen.se
Produktansvarig Bra Miljöval El, Värme, Kyla och Biobränsle