Naturnatten 5 juni

Det är på försommarnatten det händer. Välkommen ut – se, lukta, lyssna, njut!

LJUSDAL/RÄTTVIK/VOXNADALEN – Resa till Hamra Nationalpark. Guide: Jan Hedman. Samling vid stora entrén till nationalparken kl 19. Ta med matsäck.

Samåkning Norra Torget i Edsbyn kl 17. Kontakt: Stefan Persson tel 070-55 22 162
Samåkning från Torget i Rättvik kl 16.00, Näcken i Furudal kl 16.30. Kontaktperson: Lennart Embro tel. 070-581 26 62

Vi åker till Hamra Nationalpark som faktisk delas med Dalarna eftersom den ligger i Gävleborgs län och i Dalarnas Landskap. Vår guide i natten blir Jan Hedman som i många år har arbetat med inventering av skogar åt kommuner och länsstyrelsen. Han guidar oss efter urskogsslingan vilket tar 1 till 2 timmar. Fika vid huvudentrén eller Svartåentrén dit vi kommer att förflytta oss
med bil. Därefter går vi Svartåslingan. Det kommer finnas möjlighet att grilla korv el liknande vid fikat. Vi kommer att hålla oss efter stigar och spångar så det kommer vara relativt lättgått.

Tänk på att ta med:
Kikare/Lupp.
Kläder efter väder.
Stadiga och skor/stövlar.

Hoppas på god uppslutning och att vi får en trevlig Naturnatt tillsammans!

Hamra Nationalpark

Sveriges Nationalparker-Hamra

NORDANSTIG – Naturnatten

Vi besöker Lappkyrkan på Nybodberget, en säregen naturformation med inslag av vacker gammal skog. Vi grillar, umgås och njuter av den vackra naturen. Vandring på stig ca 1,5 + 1,5 km. Ta med något att grilla! Samling vid Älgeredsgården i Älgered kl 20.00. Upplysningar: Inger Åhslund, tel 0652-302 50, 070-270 48 97