Klädbytardagar 18 april i Edsbyn, Gävle och Sandviken

Vi i den rika delen av världen shoppar allt mer, trots överfyllda garderober. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på slit-och-släng-trenden. Second hand är både miljösmart och kul. På Klädbytardagen blir det ännu bättre. Det är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Nytt för i år är att våra nordiska grannländer hakar på klädbytardagen den 18 april med flera ”events” på flera orter i Danmark, Finland och Norge samma datum. Folk över generations- och klassgränser kan mötas. Det handlar främst om att träffas, ha trevligt och att höja varandras livskvalitet. Att miljön sparas är ytterligare ett plus!

Läs mer på www.naturskyddsforeningen.se/kladbytardagen

Här ordnas klädbytardagar i Gävleborg:

Edsbyn Leksaks- och klädbytardag

Edsbyns Bibliotek, Hörsalen. Kl 12.00

Inlämning av plagg sker mellan kl 12-13, och byte av plagg kl 13-15.

I väntan på att du ska få byta kläder kan du fika ekologiskt, se på utställningar, lyssna på föreläsningar, tävla i klädquiz, lyssna på musik och umgås.

Arr: Lions, Borab, Ovanåkers kommun och Naturskyddsföreningen Voxnadalen.

Om man endast vill skänka kläder kan man göra det till biblioteket fredag den 17 april.

Kontakt: Stefan 070-55 22 162, Linda 073-275 46 88

Bytagrejerdag Gävle

I Gävle utökar vi Sveriges största klädbytardag till en Bytagrejerdag. Du kan byta allt från kläder, böcker, leksaker, köks- och inredningsprylar, sportsaker till blomfrön och växter! Ta med max fem saker.

Tider under dagen:

11 Inlämning börjar
11-12 Några aktiviteter börjar, i anslutning till inlämning
12-15 Bytet pågår! Hampainspiration, Film om kläder, Fröbyte, Sytant på plats hjälper till med småfix för nytillbytta plagg.
12-13:30 Inspiration till återbruk med Malin Franevik – få tips om hur du kan göra om dina loppisfynd och testa själv på plats!
13:30-15 Barnaktivitet, måleri och pyssel med ekologiska produkter

Arrangörer: Omställning Gävle, Gävle kommun, Biståndsgruppen, Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet, Studieförbundet Vuxenskolan.

Söders Källa, S. Kansligatan 22, Gävle

Sandviken Klädbytardag