Miljönär-vänliga Edsbyns bibliotek

Edsbyns bibliotek blev först i Ovanåkers kommun med att få kommunernas och Avfall Sveriges nya märkning ”Miljönär-vänlig”. Det är en märkning som visar på en verksamhet som gagnar miljön genom att verka för att laga, låna och återanvända.

– Edsbyns bibliotek är en låneverksamhet som uppmuntrar och inspirerar till smart och hållbar konsumtion. Här finns allt man kan behöva utan att behöva köpa nytt. De upplåter även yta för andra evenemang som minskar mängden avfall och ökar återanvändning, t ex Leksaks- och Klädbytardagar, säger Linda Jonsson, informatör på Borab.

I Sverige återvinner vi mer än 99% av hushållens avfall som energi eller material, problemet är att det genereras för mycket avfall – i snitt ca 460 kg avfall per person och år i Sverige, totalt 4 400 000 ton sopor. Inom EU slänger vi varje år ca 2,5 miljarder ton totalt! Om vi staplar detta motsvarar det en sträcka fem gånger så lång som avståndet mellan jorden och månen.