Ekologiskt jordbruk är nödvändigt!

Några forskare på SLU i Uppsala har i höst ifrågasatt ekologisk odling och menar att odlingen bl a bidrar till svält i världen och sämre miljö. Forskarna har från flera håll blivit hårt bemötta t ex av Naturskyddsföreningen.
Vi menar att ekologisk odling inte bidrar till svält. Teoretiskt skulle den mat som produceras idag kunna räcka till alla. Idag svälter ungefär en miljard människor. Men det är inte brist på mat som leder till svält. På global nivå handlar problemen snarare om fattigdom, handelspolitik, infrastruktur, jämställdhet och demokrati.
400 forskare och experter har på uppdrag av FN och Världsbanken studerat just denna fråga. Deras slutsats är tydlig. Det handlar inte om att fortsätta i jordbrukets gamla hjulspår utan lösningen är istället att hitta nya produktionsformer som har sin utgångspunkt i ekologiska metoder.
På grund av användning av konstgödsel och bekämpningsmedel ger visserligen i Sverige det oekologiska jordbruket högre skördar. I de områden där mat behövs gäller inte alltid detta. Miljontals småbönder i Afrika, Asien och Latinamerika har redan övergett kemikaliejordbruket och börjat satsa på ekologiskt istället. Med hjälp av kompostering och snillrika bevattningssystem har de lyckats odla ekologiskt i kruttorr mark. Det ger ofta lika stora eller större skördar, bättre betalt och lägre utgifter.
Idag används hela 70 procent av jordbruksmarken för att föda upp djur och 30 procent av maten som produceras slängs. Därför kan man inte säga att det är brist på mark till att odla ekologiskt som är den största utmaningen, när det gäller att försörja den växande befolkning i världen. Om vi i den rika delen av världen vill göra något för alla miljontals svältande människor är det bästa rådet att äta mindre kött och därmed minska andelen jordbruksmark som idag används till djuruppfödning.
Jordbruksverket har studerat miljöeffekten av ekologiskt lantbruk. Verket ser stora fördelat med minskad spridning av kemikalier, ökat livsutrymme till vilda växter och djur samt att det ger lantbrukets djur bättre liv,
Ekologisk produktion är bra både för miljön, djuren och oss människor.
De kritiska forskarna på SLU missar i sitt uttalande det stora sammanhanget. Forskarvärlden i övrigt är eniga om att jorden står inför stora utmaningar där jordbruket måste ställa om. För att klara det måste vi göra en kraftig kursändring mot ekologiska metoder inom jordbruket.
Per-Olof Erickson
Naturskyddsföreningen