Sanningen om vargen!

Vi har lyssnat på politikers anföranden i riksdagen om Rovdjurspropositionen och vi förstår att okunskapen är stor om våra stora rovdjurs svåra situation.

Som väntat gick Erlandssons/Eks proposition igenom med hjälp av Sverigedemokraterna och nu håller Naturvårdsverket på att förbereda för licensjakten i februari.
Det återstår att se hur EU-kommissionen kommer att agera – ett tidigare uttalande av talesperson visar att EU-kommissionen är fortsatt kritisk till Sveriges vargpolitik.
Vinklad information har under de senaste 10 åren trummats ut via media.

På Svenska Jägarförbundets hemsida, årsredovisningen 2012, står följande: Pressutskick, cirka tre per månad med ungefär 80 000 visningar hos olika journalister och redaktioner har genomförts.
Lägg även till övriga artiklar/utsändningar i lokala tidningar/radio/TV.
Jägarnas propaganda-
megafoner har trängt igenom till varje stuga i landet och det sker med hjälp av allmänna medel, vilket är på cirka 50 miljoner/år.
På deras hemsida står det också:
Bidraget till Jägareförbundet har av statskontoret konstaterats vara ett
allmänt verksamhetsbidrag av samma typ som till andra frivilligorganisationer.
Är det rimligt att en ideell förening ensamt ska få ett så stort verksamhetsbidrag?
Vi vill få ett slut på oärligheten. Nu behöver sanningen komma fram, vi svenskar som värnar om djur och natur, vill få slut på alla felaktiga påståenden.

Falskt påstående nr 1:
Vi har 350-400 vargar i Sverige.
Detta är inte korrekt.
I årets Ulv i Skandinavia-rapport för perioden 1 maj 2012 – 30 april 2013 konstaterar vi att många uppgifter är felaktiga och osäkra. Till exempel står det att antal döda vargar är 44 stycken. Det står även Döda vargar under perioden 1 oktober – 28 februari inte är frånräknade i populationsuppskattningen för varg i Skandinavien vintern 2012-2013.
Forskarna tar inte heller hänsyn till att det sker illegal jakt året runt.
Antal döda 44+6 har alltså inte räknats bort från Populationsuppskattningen – detta har bekräftats av Linn Svennson, forskare på SLU.
Vi ifrågasätter också att de tar antalet föryngringar x 10. Den siffran går inte att använda.
Det föds allt färre valpar i reviren, om det beror på inaveln eller illegal jakt, står inte i rapporten. Även Övriga stationära vargar är inkorrekt. De skriver att 3 är borta, 3 är oklara men de har ändå räknat in dessa vargar i statistiken. Alla fakta finns att hämta från årets rapport Ulv i Skandinavia, se SLU´s hemsida.
Den totala siffran som vi kommit fram till är 200 +/- 20 vargar i Sverige, april 2013. Detta har skickats till EU-kommissionen, Lena Ek, Naturvårdsverket med flera.

Falskt påstående nr 2:
Fårägarna drabbas hårt av vargattacker.
Detta är inte korrekt.
Antal fårskötselföretag ökar i hela landet och antal får är 600 000.
Exempel:
I Dalarna finns det 284 företag med totalt 17 800 får. Under perioden 1 januari – 18 november 2013 dödades följande antal får: varg=15 får, björn=1 får. Olika myndigheter har påpekat att våra stora rovdjur gör liten skada.
Indikationer tyder på att det är unga vargar som står för merparten av fårangreppen. De är troligen föräldralösa ungvargar som har svårt att hitta föda och som söker sig till fårbesättningar som inte har stängsel. I stabila revir, där alfaparet är intakt, sker få vargangrepp på får. Det behövs stabila vargfamiljer i reviren, de måste lämnas ifred.
”Hund och räv dödar fler får än var vargen gör”, säger fårägare Magnus Jönsson som också sitter i styrelsen för Svenska fåravelsförbundet. När hundar dödar får görs det upp i godo – det tystas alltså ner och det visar på att detta hat mot varg är onaturligt. Det görs heller ingen statistik på dessa angrepp.

Falskt påstående nr 3:
Varg anfaller hund under jakt och dödar den. Detta är inte korrekt.
Under flera år har vi bevittnat hur jägarna har släppt sina hundar i vargrevir, nu senast skedde det i Gävleborgs Län. Det har varit/är en taktik för att få skyddsjakt. Viltskadecenter har gått ut med att det är lämpligt att tillåta skyddsjakt när fyra hundar har dödats. För det första ska inte VC uttala sig så, de har inget mandat att göra det. För det andra strider det mot Djurskyddslagen om att hund inte får utsättas för onödigt lidande. För det tredje så finns det forskning på att 50 % av hundarna själva söker upp varg.

För det fjärde så kan hundarna tränas till att bli vargsäkra d v s att hunden viker av från platsen.
Nu har äntligen EU-kommissionen uppmärksammat att § 28 (skjuta varg för att skydda exempelvis hund/får) är olaglig. Det är viktigt att de snarast kontrollerar alla § 28-skjutningar som hittills skett.
Så vi djur/naturvänner hoppas verkligen att jägarorganisationerna och 0-visionsjägarna slutar upp med att sprida falska påståenden om rovdjuren, vi är verkligen trötta på denna osaklighet.
Majoriteten av landsbygdsbefolkningen har inget besvär med rovdjur och det är tråkigt att 0-visionsjägarna trissar upp motsättningarna i samhället och att de med olika medel tystar de personer som uppger att de värnar om djur och natur. Vi i Naturskyddsföreningens Rovdjurnätverk i Dalarna hoppas på en ljus framtid där vår miljö återställs till ett fungerande ekosystem med en stor mångfald av arter, där våra rovdjur har en given och mycket viktig roll.

Svenska Naturskyddsföreningens Rovdjursnätverk

Genom dala-demokraten